Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Polestar är ju volvos egen mjukvara. Den ska klara och är testad för att köra på 3000 meters höjd i Alperna, i +45 grader i Malaga, I -45 i Boden, med 2,1 ton släp + last uppför Trollväggen, 210 km/h genom tyskland. o.s.v.

BSR är testad med några fullgasrepor i industriområdet utanför Växjö en höstdag med +12 grader......

Självklart kan BSR skruva upp effekten mer än Volvo..

Nu var jag kanske lite för elak :-) :-D :P
Verdi skrev:Jag hade dock Polestar på min XC70 Classic. Vet inte om det gjorde så stor skillnad faktiskt. Den extra effekten var så pass högt i registret att det inte påverkade daglig körning så mycket.
Högt upp? Den största skillnad man kan få på min D5, mellan original och Polestar, inträffar vid 1800 r/min. Det innebär vid 95 km/h på sexans växel på min bil. Redan där är det alltså nära de hastigheter som gäller för någorlunda laglig framfart med husvagn. Växla ner ett steg och det är mitt i prick. Det var med tanke på att bilen skulle vara en bra dragbil som jag köpte min XC70.
apersson850 skrev: mån 04 maj 2020, 15:16
Verdi skrev:Jag hade dock Polestar på min XC70 Classic. Vet inte om det gjorde så stor skillnad faktiskt. Den extra effekten var så pass högt i registret att det inte påverkade daglig körning så mycket.
Högt upp? Den största skillnad man kan få på min D5, mellan original och Polestar, inträffar vid 1800 r/min. Det innebär vid 95 km/h på sexans växel på min bil. Redan där är det alltså nära de hastigheter som gäller för någorlunda laglig framfart med husvagn. Växla ner ett steg och det är mitt i prick. Det var med tanke på att bilen skulle vara en bra dragbil som jag köpte min XC70.
Ok, jag har för mig att max vrid knappt skilde nåt alls och då blir ju effekten oförändrad runt maxvridet eftersom effekt är en funktion av rpm och vrid.
Skillnaden på min D5 är 440 mot 470 Nm. Om man gör samma sak med vår D4 från 2016, något vi inte har gjort, blir ökningen 420 -> 440 Nm. Där kommer hela skillnaden vid 1500 r/min, påstår de.
apersson850 skrev: mån 04 maj 2020, 15:47 Skillnaden på min D5 är 440 mot 470 Nm. Om man gör samma sak med vår D4 från 2016, något vi inte har gjort, blir ökningen 420 -> 440 Nm. Där kommer hela skillnaden vid 1500 r/min, påstår de.
Jag hade en D4.

Vridmomentet ökar med 20 Nm, vilket bara är 4,76%, medan effekten ökar 39 hk, vilket är hela 21,67%.

Eftersom effekten ökar mycket mer än vridet antog jag att skillnaden är som störst vid lite högre varvtal.

Folk i gemen överskattar dessutom vridets betydelse. Det är effekt som uträttar arbete. Vridmoment utan ytterligare information om vinkelhastigheten är ovidkommande.
Det är nog ett rimligt antagande. 20 Nm vid 1500 rpm är bara 4 hk extra, vilket jag skulle säga är svårt att märka, medan 20 Nm vid 5000 rpm är 15 hk extra.

Hästkrafter är alltid en funktion av vridmoment * motorvarv.
Desmodue skrev:Jag har haft Polestar på de två senaste bilarna och har du automat så programmeras lådan även om med polestaroptimeringen.
Garantin gäller även med polestar de första åren.
Nej, iom att TS har den 6-stegade lådan så programeras inte automatlådan om, detta gäller endast på VEA med 8-stegad låda.

I vilket fall så skulle jag personligen inte valt annat än Polestar då jag alltid servar på Volvo och mjukvaran skrivs då över om de utför motorstyrningsuppgradering. Min XC60 D4 AWD med Polestar fick mindre motorvibrationer, upplevs allmänt rappare och inte lika sävlig vid gaspådrag. Polestar i kombination med nya mjukvaran till 6stegs-automaten så upplevs hela drivlinan trevligare.
VolvoB20 skrev: mån 04 maj 2020, 14:19 Polestar är ju volvos egen mjukvara. Den ska klara och är testad för att köra på 3000 meters höjd i Alperna, i +45 grader i Malaga, I -45 i Boden, med 2,1 ton släp + last uppför Trollväggen, 210 km/h genom tyskland. o.s.v.

BSR är testad med några fullgasrepor i industriområdet utanför Växjö en höstdag med +12 grader......

Självklart kan BSR skruva upp effekten mer än Volvo..

Nu var jag kanske lite för elak :-) :-D :P
Inte alls elak, spot on!

Jag skulle aldrig slänga in fultrim i en bruksbil igen, det har jag gjort och det var en dyrköpt erfarenhet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!