Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
legaim skrev: fre 03 jan 2020, 15:43 @dannesk
Angående motorvärmaren: Jag frågade min vän idag och han menade att jag hade en Insticksvärmare, kan det stämma? Oavsett, har nu läst lite i tråden och det verkar som att vissa typer av motorvärmare inte är så bra? Vad är att föredra mellan insticksvärmare och kontaktvärmare? Har jag förstått det rätt att slangvärmare är det som värmer upp motorn "bäst"?
Slangvärmaren är inte lika effektivt som en insticksvärmare(frostpluggsvärmare, dopp eller blockvärmare) många namn. Insticksvärmaren värmer vattnet direkt i blocket och är således "bäst".

Anläggningsvärmaren som monteras på oljetråget eller mot blocket är som att elda för kråkorna. Där passar slangvärmaren bättre.
av dannesk
legaim skrev:@dannesk, Tack igen för din beskrivning! Jag ska försöka fundera ut en bra lösning, jag kommer nog behöva en delningsdosa till strömuttaget om jag ska kunna köra motorvärmare och laddning av batteriet samtidigt. Jag vill helst ha laddaren under huven (Jag har inte ett garage utan står utomhus för tillfället och vill skydda laddaren mot väder och stöld) och då blir förlängsningskabeln bra att ha.

Angående motorvärmaren: Jag frågade min vän idag och han menade att jag hade en Insticksvärmare, kan det stämma? Oavsett, har nu läst lite i tråden och det verkar som att vissa typer av motorvärmare inte är så bra? Vad är att föredra mellan insticksvärmare och kontaktvärmare? Har jag förstått det rätt att slangvärmare är det som värmer upp motorn "bäst"?
Jag kollade igen på min andra dator där jag har nyare VIDA 2014D och där hittade jag ytterligare alternativ på motorvärmare på din bil (beroende på vilket chassinr du har) vilket är en insticksvärmare. Detta är att föredra som Kimmen90 ovan också påpekade istället för kontaktvärmare. Se nedan skiss.
Bilagor
2020-01-03 20_08_37-Window.jpg
2020-01-03 20_08_37-Window.jpg (93.78 KiB) Visad 216 gånger
av legaim
Kimmen90 skrev: fre 03 jan 2020, 18:59
legaim skrev: fre 03 jan 2020, 15:43 @dannesk
Slangvärmaren är inte lika effektivt som en insticksvärmare(frostpluggsvärmare, dopp eller blockvärmare) många namn. Insticksvärmaren värmer vattnet direkt i blocket och är således "bäst".

Anläggningsvärmaren som monteras på oljetråget eller mot blocket är som att elda för kråkorna. Där passar slangvärmaren bättre.
Tack för infon! Hoppas det mycket riktigt är en insticksvärmare jag då har :)

Halva poängen med DSP är ju att man bytt[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Jag tänker såhär: Volvo har inte […]

Felparkering...

Så blev det min tur! ” P-skiva saknas[…]

värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]