Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du frågar i rubriken huruvida du bör välja original eller "fuldelar". Då kan jag meddela att du redan har fuldelar i originaluppsättning i din Volvo. De flest originaldelar som utgör din bil finns tillgängliga i bättre kvalitet såsom exv bromsdelar av fabrikat Brembo, TRW för att nämna två. Detsamma gäller tändstift, stötdämpare, fjädrar, avgassystem osv. Naturligtvis finns det mycket skit på eftermarknaden, men även delar av högre kvalitet till lägre pris än original. Sedan kan man ifrågasätta beteckningen original. Det står Volvo på förpackningen men tillverkas i själva verket av exv Contitech (Continental), INA, Gates, Hummel, Bosch osv. Du tror väl inte Volvo tillverkar bromsbelägg, remmar, filter, styrväxlar mm i egen regi, för att ta några exempel?
Jag tycker volvos delar håller en oerhört hög och tillräcklig kvalitet om du använder bilen för det som den är tänkt som. Det finns få delar på den bruksbilsinriktade eftermarknaden som håller högre kvalitet än delarna som det står Volvo.

Alla vet väl att Volvo inte tillverkar några delar själv, men dom köper in det dom behöver enligt sin specifikation, det glömde du nog säga Yaniz.
MartinS skrev: Det finns få delar på den bruksbilsinriktade eftermarknaden som håller högre kvalitet än delarna som det står Volvo.
Det jag främst reagerade på var trådskaparens rubrik, där han kallade eftermarknadsdelar för "fuldelar". Sedan håller jag inte med om att Volvos originaldelar skulle vara ett under av kvalitet. Personligen har jag haft ett antal olika Volvomodeller i min ägo sedan 900-modellen och har haft återkommande bekymmer med exempelvis skivor som slagit sig, belägg som dammat och slitits onormalt. Efter att ha bytt till Brembo, TRW osv upphörde bekymren. Har för mig att någon här på forumet bytt sina slagna skivor till skivor från det allmänt bespottade Biltema och varit nöjd med dem. Nej, att dagens eftermarknadsdelar skulle förtjäna epitetet "fuldelar" är felaktigt.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]