Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det blir "ny" motor. När verkstan rev toppen så kunde de konstatera en spricka i ena cylindern ut till vattenkanalen vilket gjorde att motorn tryckte ut kompression till kylsystemet den vägen. Trôkit men nu har de hittat en begagnad hos Jönköpings Bildemontering så om 2-3 veckor hoppas jag kunna använda härket igen..Motorn som de stoppar i har rullat 15k mil och de byter i samband med detta kamrem o pump. Priset hamnar på runt 40-45k :-(

SambaAnkan
Men vad har din gamla motor gått ? Diffar det för mycket så kan du ju kräva att kamremmen v pump och div byts direkt på deras bekostnad ?
av III
Verkar inte helt ovanligt med både dålig toppackning och sprickor i blocket på vea. Å andra sidan sålts många. Är det någon som har koll på hur det är i förhållande till femmorna? Har ju hänt där med. Någon som vet om det blivit någon ändring på konstruktionen till följd av problemen? Verkar ju ändå som problemen är relativt ovanliga om man ska se till försäkringsbolagens listor över tillverkare med masinskador. Eller toppen på ett isberg... Men lider med er som drabbats.
Min erfarenhet av gamla femmorna är att de är bra kvalitet på dom, jag har haft min d5 i snart 9 år och de rullar på bra, inget mer än vanliga slitage/service grejer jag bytt på den, och jag har i daxläget kört 37.000 mil. Dyraste jag bytt var förra året då jag bytte koppling vilket man ändå får ha överseende med då miltalen är höga :)

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]