Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1302840
Att det blir mycket sotavlagring är delvis en konsekvens av att egr används i alla temperaturer. En annan orsak är att egr-kylet är konstruerat så att gasen leds i en mycket snäv 180 graders böj. Dessa saker kan inte lösas med mjukvara, hur gärna man än vill. Tänk också på att verkstaden inte får reda på allt som uppfinnarna vet eller gör. Det som kan gå fel är: först ventilen. Den kan kärva. Därefter egr-kylet. Det blir tätt. Därefter når sotet tryckgivaren i insuget. Sotbeläggning gör att givare mäter fel. Allt förvärras av att vea motorn drar olja och en del av oljan passerar förbränning och hamnar därför i egrgaserna.. Det som inte fastnar på venril o i kyl kan hamna på tryckgivaren.. Det som inte går egr-vägen går ut mot partikelfilter. I den vägen sitter lambdagivare. Den fick jag byta på min bil. Det var myckt svart klegg på den. Bilar som finns ute finns det nog inte mycket hopp för. Kanske är modellår 17-18 och senare bättre? Både med avseende på oljeförbrukning och egr problem. För den som är villig att chansa.
#1302856
ballans skrev: mån 04 mar 2019, 13:33 Kanske är modellår 17-18 och senare bättre? Både med avseende på oljeförbrukning och egr problem. För den som är villig att chansa.
Jag har inte märkt av EGR-problem alls på min MY17 som sagt, 7300 mil och har fyllt på 0,5l olja en gång mellan två servicear.
Den verkar vara lika oberörd av detta som vinande balansaxlar...
Senast redigerad av 1 fjohan82, redigerad totalt 0 gånger.
#1302857
Mycket intressant. Ser att du har polstar-optimering. En teori jag fick av en som jobbar på Volvo var att olja läcker ut i turbosmörjningen när motorn går från last till skjut. Motorer som kördes mycket bränsleeffektivt, som alltså låg mycket i gränsen mellan positivt o negativt last, hade mer oljeförbrukning och egr problem.
Vore intressant att höra om du anser dej själv som en "snål-körare", eller om du föredrar att gasa på lite ibland.
#1302881
ballans skrev: mån 04 mar 2019, 14:14 Mycket intressant. Ser att du har polstar-optimering. En teori jag fick av en som jobbar på Volvo var att olja läcker ut i turbosmörjningen när motorn går från last till skjut. Motorer som kördes mycket bränsleeffektivt, som alltså låg mycket i gränsen mellan positivt o negativt last, hade mer oljeförbrukning och egr problem.
Vore intressant att höra om du anser dej själv som en "snål-körare", eller om du föredrar att gasa på lite ibland.
Jag gasar på så ofta det går, ruttnar på folk som fiskör... ;-)
Ligger inte sällan på +25 på det större vägar med högre hastighet, gasar ganska bra vid rödljus och sånt också.
Sen dessa som inte få tummen ur när man är på en påfartssträcka till motorvägar, nej dom får se sig omkörda.
Fram till dags datum, från det jag hämtade ut bilen, har jag en snittförbrukning på 0,7l/mil mätt på pump.

Visst kan jag också ha dagar när jag softar runt och är en bromskloss, men det händer inte så ofta.
En gång körde jag bilen på 0,49... :-/ :-)
#1302963
ballans skrev: mån 04 mar 2019, 13:33 Att det blir mycket sotavlagring är delvis en konsekvens av att egr används i alla temperaturer. En annan orsak är att egr-kylet är konstruerat så att gasen leds i en mycket snäv 180 graders böj. Dessa saker kan inte lösas med mjukvara, hur gärna man än vill. Tänk också på att verkstaden inte får reda på allt som uppfinnarna vet eller gör. Det som kan gå fel är: först ventilen. Den kan kärva. Därefter egr-kylet. Det blir tätt. Därefter når sotet tryckgivaren i insuget. Sotbeläggning gör att givare mäter fel. Allt förvärras av att vea motorn drar olja och en del av oljan passerar förbränning och hamnar därför i egrgaserna.. Det som inte fastnar på venril o i kyl kan hamna på tryckgivaren.. Det som inte går egr-vägen går ut mot partikelfilter. I den vägen sitter lambdagivare. Den fick jag byta på min bil. Det var myckt svart klegg på den. Bilar som finns ute finns det nog inte mycket hopp för. Kanske är modellår 17-18 och senare bättre? Både med avseende på oljeförbrukning och egr problem. För den som är villig att chansa.
Bra sammanfattning för framtida felsök då!🙂👍🏻
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]