Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ante79
#1361030
Vet ej, är ju jävligt trångt där så det är svårt att se. Är ju bra nog bökigt att byta givaren . Men tanken har slagit mig att det kan vara kabelbrott. Men då borde det hända oftare tycker jag.
#1361272
Jag har exakt samma problem som du men mina är lite värre. Det har pågått i över två år och bara blivit värre med tiden. Jag tog beslut nu i höstas att börja riva i bilen då jag fick ett permanent motorstop. Mina problem fanns till en början bara under vinterhalvåret när det var kallt. Men nu i somras hade jag samma problem som under vintern.

Hur är det med din varvräknare? Fungerar den som den ska? Har du automat eller manuell? Hur långt har din gått? Gas eller etanol?

Min går nu men jag har intermittent fel ECM-P072800 och ECM-P033500. BCM-U40168 har jag också men den tror jag är ett följd fel.

Börja med att kolla alla dina kablar från givaren. Mät med dig fram, givaren ca.120 Ohm. Kablaget går upp bakom torpedväggen för att sen vända ner till en skarvkontakt och fortsätta till ecu’n. Det är de två paren som är tvinnade som vevaxelgivarens signaler går i se bilden.

Vi ska lösa detta!
Bild
#1361304
Min är en gasbil, Automat. varvräknaren lever sitt egna liv. Kan helt plötsligt bara droppa ner på noll vid körning, eller så funkar den inte alls redan vid start. Men för det mesta funkar den.
Senast redigerad av 1 Ante79, redigerad totalt 0 gånger.
#1361378
Jag misstänker att det är glapp i ECU’n, att den är (bränd). Jag har spolat alla mina kontakter till styrenheterna i motorn nu med isopropanol. Får se i kväll vad skillnaden blev.
Bilagor
8BDB4BAB-88B6-442B-9346-5F708FB2027D.jpeg
8BDB4BAB-88B6-442B-9346-5F708FB2027D.jpeg (981.77 KiB) Visad 769 gånger
#1361394
Japp, jag har likadant. Det konstiga just nu är om jag trycker på start efter att den lugnat sig, så startar den och alla meddelanden är borta. Jag kommer med en uppdatering om hur min beter sig nu när jag gjort rent alla kontakter. Men inte säkert jag hinner idag, har lite annat på schemat också.
Bilagor
209FA303-B94A-4D9A-AF12-38FE953A112A.jpeg
209FA303-B94A-4D9A-AF12-38FE953A112A.jpeg (1.04 MiB) Visad 751 gånger
#1361475
Har nu provkört, läst ut koder och gjort lite tester. Felet kvarstår. Det visar sig vara den ingående kretsen till tcm som kommer från ecu’n. Signalerna från ecu’n är intermittenta och går ibland inte att lita på. Jag letar nu efter någon som kan reparera eller flytta över informationen från min gamla till en bättre begagnad.

När TCM får signal om varvtal 7000 rpm så är varvräknaren död. Se bild. Jag har även hittat lite fler felkoder som ger lite mer.
Bilagor
98AAC589-4460-4545-A10D-8F4516CDDA3A.jpeg
98AAC589-4460-4545-A10D-8F4516CDDA3A.jpeg (420.21 KiB) Visad 730 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]