Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Kimmen90 skrev: tor 07 feb 2019, 16:33 Om det är okej så kapar jag tråden och hoppar till en fråga om bränsle. Vilket bränsle är säkrast att köra på för att undvika detta. Jag har kört enbart på CK diesel i 3 år, är det så bra som de säger eller bör jag byta.
Hemma kör jag alltid på Ingos soppa, helt problemfritt. Samma som CK, då dessa äger Ingo?
Utomlands blir det en salig blandning, har till och med tankat på en Gazprom-mack...
Användarvisningsbild
av SvenB
@halvgute57, Om du tycker att jag klandrat er mekar som jobbar på Volvo åf, ber jag om ursäkt. Jag fick bästa möjliga service under semesterperioden. Den ordinarie motormeken var på semester och en annan fick akut byta den första spridaren. eftersom bilen kom till verkstaden på bärgare. När jag ringde och berättade att det inte blev bra, bad dom mig att vänta till "rätt" mek kom tillbaka eftersom bilen var fullt körbar. Jag har, som taxiägare i trettiofem år, enbart positiv erfarenhet av Volvo åf:s mekar. (Bilia, Enst Nilsson och Eneqvist). Under taxitiden anlitade jag inga andra till mina Volvobilar. Nu som pensionär anlitar jag Skobes.
av DieselDizze
pincam skrev: tor 07 feb 2019, 12:41
DieselDizze skrev: ons 06 feb 2019, 22:33 Exakt samma sak har hänt mig för ca ett år sedan. Min V70 Drive 2012 hade dock då bara gått ca 7500 mil. Hände på E4 blev tvungen att bärga till Bilbolaget i Gävle. Fick pris på 25 000 kr för byte alla spridare, jag hade dock maskinskadeförsäkring hos Volvia och de ordnade "begagnade" spridare från Volvo så det landade på 16 000 kr tror jag. Jag var också mycket frågande till hur alla 4 spridare kan haverera samtidigt och vid 7500 mil och fick svaret att jag kan ha haft otur med bränsle, dock borde väl bränslefiltren blivit igensatta då kan man tycka? Som sagt gick det på maskinskadeförsäkringen så jag hade inte så stor anledning att frågasätta. Jag hade kört ca 20 mil någon dag innan och kanske 10 mil innan det plötsligt hände utan förvarning.
Tjena DieselDizze, Har du kvar bilen? Har den gått som den skall efter reparation? Är lite nyfiken om man skall flippa iväg bilen efter reparation eller behålla den... :ninja:
//Pincam
Ja, efter bytet har jag kör ca 1000 mil utan problem. Jag tankar konsekvent Preem evolution diesel av miljöskäl. En liten misstänksamhet mot bränslet men samtidigt hade det gått bra i säkert ca 3000 mil innan. Det som jag tycker är så märkligt är att det hände så abrupt, bilen i princip okörbar direkt och ett gäng felkoder. Verkstaden sa att ja, ett gäng felkoder så vi börjar med att byta spridare. Jag stannade och startade ett par gånger och provkörde innan jag ringde bärgaren. Datorn var full av diverse felkoder. Först var det DTSC tror jag och det kanske kan hänföras till att motorn hackade men sedan även batterispänning och motorstyrning...som en blixt från klar himmel och jag hade tankat ca 30 mil innan och kört utan problem om jag inte minns fel...jag kör ca 600 mil om året, ibland varnar batteriet för att det är urladdat men det tycker man ska fungera ändå. Någonstans gnager det i mig att det blir så här...men det kan var enbart otur. En månad innan havererade växellådan. Jag kunde inte växla men kunde starta i med ettan i och krypköra till nästa avfart. Efter bärgning sa verkstaden att en ring i kopplingen gått sönder och att det de ersatt med en starkare ring framtagen av Volvo men det gick på maskinskadeförsäkringen och inte någon goodwill från Volvo trots att det uppenbarligen var ett uppmärksammat konstruktionsfel. Tacksam för maskinskadeförsäkringen hos Volvia men lite orolig när den nu går ut efter att bilen blivit 8 år. På ett vis har jag fått "nya" spridare och ny koppling som borde borga för många år av felfri drift men åndå...lite för dyra reparationer på kort tid för att känna mig helt trygg med bilen som förövrigt går jättebra och snålt (<0,5 l/mil). Bör tilläggas att bilen är servad hos bilia sedan den var ny och mycket varsam körning (förmodligen för varsamt sedan jag köpte den när den var 2 år gammal). När man funderar på att byta funderar man på om Volvo och diesel är rätt val. Hade jag fått stå för reparationskostnaderna själv hade det varit en väldigt dålig affär trots låg förbrukning och en i övrigt mycket trevlig bil.
av pincam
DieselDizze skrev: tor 07 feb 2019, 22:01
pincam skrev: tor 07 feb 2019, 12:41
DieselDizze skrev: ons 06 feb 2019, 22:33 Exakt samma sak har hänt mig för ca ett år sedan. Min V70 Drive 2012 hade dock då bara gått ca 7500 mil. Hände på E4 blev tvungen att bärga till Bilbolaget i Gävle. Fick pris på 25 000 kr för byte alla spridare, jag hade dock maskinskadeförsäkring hos Volvia och de ordnade "begagnade" spridare från Volvo så det landade på 16 000 kr tror jag. Jag var också mycket frågande till hur alla 4 spridare kan haverera samtidigt och vid 7500 mil och fick svaret att jag kan ha haft otur med bränsle, dock borde väl bränslefiltren blivit igensatta då kan man tycka? Som sagt gick det på maskinskadeförsäkringen så jag hade inte så stor anledning att frågasätta. Jag hade kört ca 20 mil någon dag innan och kanske 10 mil innan det plötsligt hände utan förvarning.
Tjena DieselDizze, Har du kvar bilen? Har den gått som den skall efter reparation? Är lite nyfiken om man skall flippa iväg bilen efter reparation eller behålla den... :ninja:
//Pincam
Ja, efter bytet har jag kör ca 1000 mil utan problem. Jag tankar konsekvent Preem evolution diesel av miljöskäl. En liten misstänksamhet mot bränslet men samtidigt hade det gått bra i säkert ca 3000 mil innan. Det som jag tycker är så märkligt är att det hände så abrupt, bilen i princip okörbar direkt och ett gäng felkoder. Verkstaden sa att ja, ett gäng felkoder så vi börjar med att byta spridare. Jag stannade och startade ett par gånger och provkörde innan jag ringde bärgaren. Datorn var full av diverse felkoder. Först var det DTSC tror jag och det kanske kan hänföras till att motorn hackade men sedan även batterispänning och motorstyrning...som en blixt från klar himmel och jag hade tankat ca 30 mil innan och kört utan problem om jag inte minns fel...jag kör ca 600 mil om året, ibland varnar batteriet för att det är urladdat men det tycker man ska fungera ändå. Någonstans gnager det i mig att det blir så här...men det kan var enbart otur. En månad innan havererade växellådan. Jag kunde inte växla men kunde starta i med ettan i och krypköra till nästa avfart. Efter bärgning sa verkstaden att en ring i kopplingen gått sönder och att det de ersatt med en starkare ring framtagen av Volvo men det gick på maskinskadeförsäkringen och inte någon goodwill från Volvo trots att det uppenbarligen var ett uppmärksammat konstruktionsfel. Tacksam för maskinskadeförsäkringen hos Volvia men lite orolig när den nu går ut efter att bilen blivit 8 år. På ett vis har jag fått "nya" spridare och ny koppling som borde borga för många år av felfri drift men åndå...lite för dyra reparationer på kort tid för att känna mig helt trygg med bilen som förövrigt går jättebra och snålt (<0,5 l/mil). Bör tilläggas att bilen är servad hos bilia sedan den var ny och mycket varsam körning (förmodligen för varsamt sedan jag köpte den när den var 2 år gammal). När man funderar på att byta funderar man på om Volvo och diesel är rätt val. Hade jag fått stå för reparationskostnaderna själv hade det varit en väldigt dålig affär trots låg förbrukning och en i övrigt mycket trevlig bil.
Intressanta iakttagelser, växellådsproblemet har hänt på min bil också, innan jag tog över den. Jag tankar när jag behöver på närmsta station, spelar ingen roll vilken. Skall börja tänka mig för i framtiden. :-) Det är ju inte så lite konstigt att om spridarna dummar sig att man får alla dessa felkoder... Känns mest förvirrande. :-/

Jag skall erkänna att V70n ryckt till några gånger under 2018 när man ligger på konstantfart, hade samma problem med en v50 1,6d som gått 35k mil, där behövdes bara bränslefiltret bytas ut så gick den fint igen. Jag tänkte samma sak med V70n men jag hann inte byta det innan spridarna rasade.

I övrigt så uppskattar jag min Volvo, jag kör rätt mycket, ca 3000 mil om året, därav miltalet, men den har alltid startat i ur och skur och är billig att äga (när den inte går sänder förstås). Så den får nog vara kvar och gå tills den dör. :-o
av Lövet
Det finns en logik i att byta alla när man ändå har rivit ner så mycket. Men det är förstås inget måste.

Men om man låter bli så kan det bli som på min fars A4 2,0tdi. Där gick tre spridare sönder med ungefär 18 månaders mellanrum. Det blev förstås dyrare att byta en i taget än alla.
Vid sista tillfället byttes dock de två återstående samtidigt.
av pincam
Så nu har jag hämtat ut min volvo med 4 nya spridare från verkstaden, slutnota 18500:- inklusive nytt dieselfilter, lite skillnad mot Bilias idé om 25000:- vilket då inte inkluderade dieselfiltret.
Så i allt elände är jag nöjd.
Bakre länkarmsbussning

Såg på Youtube att det finns "f&o[…]

Volvo car UX

Tänkte det också. Tack för lä[…]

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husgav[…]

webasto doserpump v70n 07

Går bra med 12V