Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harabad
En allmän undran, när jag försöker söka i ”jag rullar” kommer det bara upp ”du är inte behörig att söka”.
Vad beror det på? Har ju funkat innan!
Och ja, jag är inloggad..
av harabad
Rådlös skrev: tor 15 nov 2018, 18:40 Inte så mycket svar, men sök med samma sökord på Google. Möjligen kan du lägga till Volvo på sökraden om det inte framgår.
Jo visst. Men jag har ju kunnat söka här innan. Väldigt märkligt...
Användarvisningsbild
av Macka
Bytte själv batteri för inte så länge sen, om man inte har en sån kontakt på minuspolen har bilen inget övervakningssystem på det då? Alltså behöver jag nollställa något i så fall?
av Rådlös
"Om man inte har en sån kontakt på minuspolen har bilen inget övervakningssystem på det då?"

Det har den säkert för det är ju HighTech att kunna övervaka så mycket som möjligt. Och det finns ju exempel på blamerande fadäser när man (Volvo) inte hade sett till att batteriet var fulladdat. Det vill man nog inte vara med om en gång till (i ett skarpt läge).
Användarvisningsbild
av Macka
Rådlös skrev:"Om man inte har en sån kontakt på minuspolen har bilen inget övervakningssystem på det då?"

Det har den säkert för det är ju HighTech att kunna övervaka så mycket som möjligt. Och det finns ju exempel på blamerande fadäser när man (Volvo) inte hade sett till att batteriet var fulladdat. Det vill man nog inte vara med om en gång till (i ett skarpt läge).
Försökt gräva fram lite info om detta, men det verkar inte som att det systemet användes för min årsmodell (2010), utan Volvo verkar ha börjat med det året efter om jag förstår det hela rätt. För om man har BMS så ska det finnas en kontakt för detta vid någon av polerna.
Men hade uppskattat om någon säkert hade kunnat bekräfta detta.
av dannesk
Macka skrev:Försökt gräva fram lite info om detta, men det verkar inte som att det systemet användes för min årsmodell (2010), utan Volvo verkar ha börjat med det året efter om jag förstår det hela rätt. För om man har BMS så ska det finnas en kontakt för detta vid någon av polerna.
Har du redan bytt batteriet och inte har något problem så spelar det ingen roll om bilen har BMS eller ej. Det är väl bara om bilen säger låg batterinivå fastän man har ett laddat batteri som man behöver nollställa.

Denna kabel bör du ha om bilen har BMS: viewtopic.php?f=56&t=122198&hilit=bms
av harabad
dannesk skrev: sön 18 nov 2018, 10:46
Macka skrev:Försökt gräva fram lite info om detta, men det verkar inte som att det systemet användes för min årsmodell (2010), utan Volvo verkar ha börjat med det året efter om jag förstår det hela rätt. För om man har BMS så ska det finnas en kontakt för detta vid någon av polerna.
Har du redan bytt batteriet och inte har något problem så spelar det ingen roll om bilen har BMS eller ej. Det är väl bara om bilen säger låg batterinivå fastän man har ett laddat batteri som man behöver nollställa.

Denna kabel bör du ha om bilen har BMS: viewtopic.php?f=56&t=122198&hilit=bms
Det är väl den kontakten jag har bild på längre upp här?

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]

Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]