Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ägt ett par olika gamla Volvos och kört sammanlagt någonstans runt 20 000 mil i dessa. Ingen av dessa har taket rostat på pga stenskott. Menar ni att jag nu efter 15 år med körkort har börjat ligga för nära bakom andra trafikanter? Min V70 MY10 har gått 23 000 mil och hela kanten ovan rutan har jag fått rostlaga plus att den har stenskott mitt på taket där det såklart rostat direkt.

Nä jag köper helt enkelt inte att anledningen skulle vara min körstil. Min förra bruksbil (ej volvo) körde jag 10 000 mil med, inte en rostfläck, knappt ens ett stenskott faktiskt. Jag blev tyvärr lurad att testa Volvo igen efter ett uppehåll och det ångrar jag idag. Min bil går ju inte att sälja utan att lackera om taket och det är en kostnad jag inte kan ta i dagsläget, så jag får åka omkring i en "pundarbil".
Vem har lurat dig och hur, gav du grannen pengar och denne köpte en bil åt dig? Visst är det trist men tyvärr är ju detta ett relativt vanligt fel som kan undvikas.

Lycka till i alla fall 👍
Addict skrev: ons 08 aug 2018, 23:09 Jag har ägt ett par olika gamla Volvos och kört sammanlagt någonstans runt 20 000 mil i dessa. Ingen av dessa har taket rostat på pga stenskott. Menar ni att jag nu efter 15 år med körkort har börjat ligga för nära bakom andra trafikanter? Min V70 MY10 har gått 23 000 mil och hela kanten ovan rutan har jag fått rostlaga plus att den har stenskott mitt på taket där det såklart rostat direkt.

Nä jag köper helt enkelt inte att anledningen skulle vara min körstil. Min förra bruksbil (ej volvo) körde jag 10 000 mil med, inte en rostfläck, knappt ens ett stenskott faktiskt. Jag blev tyvärr lurad att testa Volvo igen efter ett uppehåll och det ångrar jag idag. Min bil går ju inte att sälja utan att lackera om taket och det är en kostnad jag inte kan ta i dagsläget, så jag får åka omkring i en "pundarbil".
Det har såklart inget med din körstil att göra, mer el mindre alla from 2008 ser ut som om man skjutit med en hagelbössa där. Jag har samma på min 2016 XC60 stenskott ochså börjar det rosta direkt
Nja, det är ju uppenbart att om man ofta kör på vägar med mycket lös grus och sten på, och dessutom har för vana att ligga nära bakom framförvarande bil, då är man mer utsatt.
Jag brukar inte köra så , men min bil har en rostprick (en, inte två eller fler) ovanför rutan ändå. Så det är nog ingen som är immun. Jo förresten, den 2016 som jag köpte till kära damen har inget ovanför rutan. Än. Däremot en liten rostprick mitt på taket.
Stenskott film. Finns supertunna att få monterat hos div företag som håller på med bla folie ring.

Köp inget billigt skit . De gulnar direkt.

Jag skulle ta hela taket om jag ändå skulle göra det. Då slipper du få den där smutsranden som uppstår i kanten där filmen slutar
Ett enkelt sätt att hindra rostskador är att köpa en vanlig kompressor med tryckspruta från tex Biltema och spruta vanlig kallpressad linolja på underrede, hål, balkar, dörrar, hjulhus och innanför skärmarna så kommer garanterat ingen rost att få fäste.

Linolja finns att köpa på 20 litersdunkar på nätet. Det går åt ca 5 liter per bil och linolja skadar inte bilens vaxbehandling.

Har sprutat många bilar under flera decennier där till och med bilmodeller med stooora rostproblem tex Opel, Ford etc inte alls drabbats av rost.

Detta görs på sommaren och var noga med att lägga på plastfilm på bilen innan man sprutar på linolja .

Skyddsplast finns att köpa på Biltema.

Tvätta noggrant biltak, sidorna, fönster på bilen direkt efter att bilen linoljebehandlats eftersom då linoljan torkat några dagar blir den som sirap och är nästan omöjlig att få bort, så effektiv är den!

Det tar bara ca 1,5 timme att göra hela denna, enkla och oerhört effektiva rostskyddsbehandling.

Vad gäller rost ovanför vindrutan läggen man en 1,5 cm bred genomskinlig stenskottsfilm tex 3M precis där rutan slutar och taket börjar. Rost där beror på att grus och sten träffar rutan och rullar uppåt och träffar plåten pga att takplåten tyvärr ligger / sticker ut ett par mm över vindrutan.
Ett enkelt sätt att hindra rostskador är att köpa en vanlig kompressor med tryckspruta från tex Biltema och spruta vanlig kallpressad linolja på underrede, hål, balkar, dörrar, hjulhus och innanför skärmarna så kommer garanterat ingen rost att få fäste.

Linolja finns att köpa på 20 litersdunkar på nätet. Det går åt ca 5 liter per bil och linolja skadar inte bilens vaxbehandling.

Har sprutat många bilar under flera decennier där till och med bilmodeller med stooora rostproblem tex Opel, Ford etc inte alls drabbats av rost.

Detta görs på sommaren och var noga med att lägga på plastfilm på bilen innan man sprutar på linolja .

Skyddsplast finns att köpa på Biltema.

Tvätta noggrant biltak, sidorna, fönster på bilen direkt efter att bilen linoljebehandlats eftersom då linoljan torkat några dagar blir den som sirap och är nästan omöjlig att få bort, så effektiv är den!

Det tar bara ca 1,5 timme att göra hela denna, enkla och oerhört effektiva rostskyddsbehandling.

Vad gäller rost ovanför vindrutan läggen man en 1,5 cm bred genomskinlig stenskottsfilm tex 3M precis där rutan slutar och taket börjar. Rost där beror på att grus och sten träffar rutan och rullar uppåt och träffar plåten pga att takplåten tyvärr ligger / sticker ut ett par mm över vindrutan.
Var en gång och tittade på en Volvo V70, som hade ett sådant rostande stenskott ovanför vindrutan. Försäljaren sa att de har en fixare, som åtgärdar sådana stenskott och det blir helt bra. Och det var en liten fix det pratades om, ej måla hela taket. Konstigt i sammanhanget var, att varför de inte redan hade fixat felet.

Hur säker kan man vara att en sån här fix blir bra? Är säkert svårt att göra, så att det inte syns.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]