Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eftersom jag har flyttat ut från Nollberga och därför inte så ofta ligger i tät trafik där bilarna nära framför river upp saltgegset så man får in det rakt i kylarpaketet så har jag kunnat dra ned på frekvensen.

Men efter en tur där man fått mycket salt-dusch i fronten från bilarna framför brukar jag skölja ur det direkt. Det blir ju rena tomtebruset på den nakna aluminiumet i de olika kylarna.

Har haft en gammal toyota från 80-talet där kylarpaktet var svartlackat med matt epoxy från fabrik. Det var suverönt, inga angrepp efter 25 år i saltslask. Inga behov att byta kondensor eller kylare där inte. Den mattsvarta utan ökar ju dessutom värmeöverföringskapaciteten, jämfört med blank alu yta. Så det var Win-Win, nu ska det ju sparas några 10or i produktion så inget av detta finns kvar och istället får den som äger bilen när den är 10 år bekosta byte a 10.000 kr.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]