Då var det min tur att råka ut för detta!
Bilen började gå konstigt och med min enklare variant av OBD2 blåtandsadapter så fick jag ut koden P0302.
Testade då att byta plats på tändspolarna mellan tvåan och treans cylinder och kunde konstatera att felet stannade kvar på tvåans cylinder.
Mätte sen signalen in på tändspolarna med oscilloskop på tvåan och trean samtidigt och såg att båda såg likadana ut (med en förskjutning i tid förstås)
Gjorde sen samma övning med spridarna och fick samma resultat där. Ohm-mätte även alla spridare och de såg lika ut. Det klickade även i alla med motorn igång.
Slutsats: spridaren på cylinder två måste vara igensatt.
Sökte och hittade då den här tråden, beställde 5 spridare från trodo på vinst och förlust och bytte dem idag.
Jobbet tog ungefär 3 timmar i lagom takt och med lite hjälp av bror att hålla i lite här och var.
Så tack andysson för en bra beskrivning om felet och jobbet!

Assumption is the mother of all f ups.