Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
Får dra loss en bit av vattenskyddet (gummilisten) som går tvärs över, och sen ta loss även det bakre locket, sen bör det vara lättare

Kan tänka mig att bilen blir gladare om man nollställer batteriövervakningen efter bytet, annars kan den nog tjura om låg nivå.
av hakano
Steffe3 skrev: Kan tänka mig att bilen blir gladare om man nollställer batteriövervakningen efter bytet, annars kan den nog tjura om låg nivå.
Möjligt att göra för mig genom knapptryckningar på instrumentpanelen? Eller behöver verkstan koppla upp sig med dator?
Användarvisningsbild
av Steffe3

Det klippet har många följt med gott resultat. Har inte övervakning själv (för gammal bil), så jag har inte kunnat testa själv.
av hakano
Jag har dock inte fått någon "Låg batterinivå" eller liknande utan själv mätt på batteriet att det är på gång att ge med sig.
Men går kanske att lägga på spänning på batterikabelns plus och i chassit med hjälp av supplyläget på en laddare så att bilen aldrig blir spänningslös, då kanske man slipper undan många ev. problem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ta bort båda locken, skruva loss allt kablage, lossa fastsättningen i bottnen på lådan och lyft upp batteriet någorlunda rakt upp.
Montering i omvänd ordning.

Min klagade på att det nya batteriet var dåligt tills jag nollställde. Sen har den hållt käften om det.
av hakano
apersson850 skrev:Min klagade på att det nya batteriet var dåligt tills jag nollställde. Sen har den hållt käften om det.
Men hade du klagomål på detta även med det gamla batteriet innan du bytte?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Oavsett så kommer bilen inte ha koll på batteriet om du inte gör nollningen, så den behöver göras ändå om man har batteriövervakning.

Det enda du förlorar (om du inte krånglar dit supply) är kalibreringen av fönsterhissarna, men det är snabbt fixat efteråt ändå.
av Desmodue
apersson850 skrev: tis 08 mar 2022, 02:12 Ta bort båda locken, skruva loss allt kablage, lossa fastsättningen i bottnen på lådan och lyft upp batteriet någorlunda rakt upp.
Montering i omvänd ordning.

Min klagade på att det nya batteriet var dåligt tills jag nollställde. Sen har den hållt käften om det.
Hur nollställer man?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Desmodue skrev: ons 09 mar 2022, 15:05

Hur nollställer man?
Antar att det är vad ”Steffe3 sön 06 mar 2022, 22:52”
skrev här ovan?
Användarvisningsbild
av apersson850
hakano skrev:Men hade du klagomål på detta även med det gamla batteriet innan du bytte?
Ja, jag bytte inte bara för att öva på det.

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]