Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gooose skrev:Som Andersuv skriver så är det den Delen med balansaxlarna som bytes ut till en ny

Man behöver ej byta ut motorblocket utan "bara" det "blocket" eller lådan eller vad du vill kalla det som balansaxlarna ligger i på bilden
Nja nu var det ju inte riktigt det jag skrev. Istället påpekade jag att man enligt VIDA inte skall byta bara balansaxelhuset om det är defekt utan hela motorblocket. Detta kan ju ha ändrats via någon särskild instruktion som inte finns med i min version av VIDA (2014D). Men finns det verkligen någon sådan kontraorder från fabriken och vad heter den i så fall (TJ-nummer e.dyl.)?
Även jag har tänkt den tanken. Men om det egentliga budskapet är att balansaxelhuset snarare än hela motorblocket skall bytas komplett har man uttryckt sig väldigt vilseledande. Det som står i texten i VIDA är ju följande:

"Om balansaxelhuset måste demonteras skall hela motorblocket bytas komplett."

Vad shimsningen beträffar sägs att denna gjorts på fabrik och min misstanke är att VCC centralt inte litar på att verkstäderna får till shimsningen lika bra som fabriken. Den kanske behöver ändras vid byte av balansaxelhus. Sedan kan det också vara så att VCC inte heller litar på att verkstäderna fullt ut kan bedöma vad ett fel i balansaxelhuset eventuellt kan ha ställt till med för skador i själva blocket, t.ex. via metallspån från balansaxelhuset som spritt sig till andra delar av blocket.
Enligt skissen från VIDA finns straffhjulet, som tar bort kugglappet, bara mellan de två axlarna i balansaxelhuset. Om det är lika noga med kugglappet uppåt, mot vevaxeln (som driver hela härligheten), och det glappet ska ställas in genom att shimsa de två husen mot varandra, då är det där inget som man kan göra utan att ha de två olika lagerhusen (alltså motorblocket och balansaxelhuset) tillgängliga, på samma ställe, och göra shimsjobbet där.
Då jag råkar jobba på ett företag där vi tillverkar maskiner som ibland har sådana här krav, så kan jag klart säga att de toleranser som skulle behövas på husen för att man inte skulle behöva shimsa individuellt, de har man inte råd att hålla sig med när man tillverkar bilar. Vi tillverkar komponenter som har betydligt högre toleranskrav än vad man har på exempelvis ramlager till bilmotorer, men vi gör knappt hundra sådana om året, så det är en helt annan produktionsvolym. Vi har dessutom tillverkningskostnader på kompletta maskiner som ofta överskrider rätt bra vad en privatperson får betala för en ny bil i V90-klassen.
Har bytt balansaxeln på min V60 T4 my16 och mekarn sa att det var ett lite besvärligt byte. Man fick inte bort ljudet helt (ca:50%) så det blir att ta det med dom i januari igen. Det är shimsningen som var det svåra. Måste man byta axeln igen eller kan man bara shimsa om den?

Mvh
Per
Balansaxlar tycks kunna skapa problem lite överallt. Min båtmotor från Japan fick missljud på en liknande konstruktion. Där byttes bara balansaxlar och dess hus. Fungerat i många år nu men en sådan används ju inte så många timmar per år.
III skrev:Balansaxlar tycks kunna skapa problem lite överallt. Min båtmotor från Japan fick missljud på en liknande konstruktion. Där byttes bara balansaxlar och dess hus. Fungerat i många år nu men en sådan används ju inte så många timmar per år.
Har du möjligen en Yamaha F150?
Mumsmums skrev:
III skrev:Balansaxlar tycks kunna skapa problem lite överallt. Min båtmotor från Japan fick missljud på en liknande konstruktion. Där byttes bara balansaxlar och dess hus. Fungerat i många år nu men en sådan används ju inte så många timmar per år.
Har du möjligen en Yamaha F150?
Japp. Är du också drabbad?
apersson850 skrev:Mmm, remdrivna axlar slipper shimsningen, men har förstås andra risker istället. Rätt gjort kunde man ju tänka sig att kugghjulsdrivna skulle hålla motorn ut.
Lite OT men såg att det var du som nämnde gamla rödblockare med balansaxlar också. Jag har tvärtemot vad du skriver hört att det förekom att folk skar av remmen av någon anledning eller på annat sätt gjorde väck med balansaxlarna. Om jag inte blandar ihop det med någon annan motor?
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]