Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Ja du ska såklart gå emot vad alla experter säger... :roll:
Bäst däck bak ger bäst väghållning.

Däremot är ditt sätt kanske lite mer ekonomiskt så att man sliter däcken skapligt jämt.. Och om du nu bara har en halv millimeters skillnad och skiftar ett par gånger under säsongerna, (jag skulle behöva skifta 2-3 gånger under en vinter tror jag.. det slits nog i alafall 2mm per säsong.) så är det troligen ingen större fara om du inte hamnar i nån extrem situation.
Om du sätter bästa däcken bak de slits dubbelt så fort fram kommer du efter 2 år ha totalt slut framdäck och bakdäcken är bara slitna halvvägs, vad gör du då, slänger du alla 4, egentligen behöver man ju slänga dem redan efter en år om man är rädd om AWDn
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Ja du ska såklart gå emot vad alla experter säger... :roll:
Bäst däck bak ger bäst väghållning.

Däremot är ditt sätt kanske lite mer ekonomiskt så att man sliter däcken skapligt jämt.. Och om du nu bara har en halv millimeters skillnad och skiftar ett par gånger under säsongerna, (jag skulle behöva skifta 2-3 gånger under en vinter tror jag.. det slits nog i alafall 2mm per säsong.) så är det troligen ingen större fara om du inte hamnar i nån extrem situation.
Om du sätter bästa däcken bak de slits dubbelt så fort fram kommer du efter 2 år ha totalt slut framdäck och bakdäcken är bara slitna halvvägs, vad gör du då, slänger du alla 4, egentligen behöver man ju slänga dem redan efter en år om man är rädd om AWDn
Användarvisningsbild
av joel80
Om dom slits så pass fort köper jag 2st nya när framdäcken går ner mot 2-3mm för sommardäcken och runt 4mm för vinterdäcken. Vid ett köp av nya sätter jag de isåfall bak.

Nu har mina däck slitits skapligt jämt så jag bytte alla 4 för nån månad sen. Fördel kanske med att man på hybriderna kör med RWD stor del av tiden också.

Trots att jag nästan bara haft framhjulsdrift senaste 10 åren har mina däck slitits ganska jämnt, så jag har alltid bytt alla fyra samtidigt.. Alltså är det 2.5mm på några och 4 på andra byter jag alla.
av oldtimersmc
Alltid bäst däck bak, det är inget tyckande utan fakta och oomkullrunkeligt allt annat är brist på kunnande och överskott på tryckande.
Om inte annat så tydligt bevisat av VTI för den som tvivlar på att jorden är rund...
av oldtimersmc
Om det är ngn som tvivlar så kan jag föreslå följande experiment.
Sätt på sommardäck fram och vinterdäck bak och kör en slinga vid halt väglag på en säker plats mät din tid.
Skifta däck och kör samma slinga en gång till så får du svart på vitt.
av oldtimersmc
Sätt på sommardäck fram och vinterdäck bak och kör en slinga vid halt väglag på en säker plats mät din tid.
av oldtimersmc
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du behöver inte utrusta bilen med sommar o vinterdäck för att utföra experimentet.

Det räcker med att man sätter sig i någon av alla livsfarliga likkistor som rullar på vägarna som tex BMW, Mercedes och de flesta amerikanska bilar som Cheva, Ford, Dodge osv. Gemensamt för dessa är att de är bakhjulsdrivna och de släpper bak vid gaspådrag, detta innebär direkt död för alla som färdas i dessa fordon.

Du behöver faktiskt inte gasa på med en bakhjulsdriven bil för att sladda av. Eftersom din sprillans nya bil driver bak kommer bakhjulen att slitas snabbast och vips har du sämre mönster bak på nolltid och du sladdar av och dör.

Inget aktivt antisladdsystem kan hålla en bakhjulsdriven bil på vägen mer än ett litet ögonblick innan olyckan är framme.
Användarvisningsbild
av Urbis
Undrar hur vi som körde 240 och 740 överlevde..?. :D
Man lärde sig köra med förstånd. Gasa lagom när man gick över mittsträngen och lugna rattrörelser. Kör likadant idag med XC70. Skulle nog kunna köra mer aggressivt idag och har Hakka8 dubb på den. Skiftar också däck mellan fram och bak så de slits hyggligt jämt.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Du behöver inte utrusta bilen med sommar o vinterdäck för att utföra experimentet.

Det räcker med att man sätter sig i någon av alla livsfarliga likkistor som rullar på vägarna som tex BMW, Mercedes och de flesta amerikanska bilar som Cheva, Ford, Dodge osv. Gemensamt för dessa är att de är bakhjulsdrivna och de släpper bak vid gaspådrag, detta innebär direkt död för alla som färdas i dessa fordon.

Du behöver faktiskt inte gasa på med en bakhjulsdriven bil för att sladda av. Eftersom din sprillans nya bil driver bak kommer bakhjulen att slitas snabbast och vips har du sämre mönster bak på nolltid och du sladdar av och dör.

Inget aktivt antisladdsystem kan hålla en bakhjulsdriven bil på vägen mer än ett litet ögonblick innan olyckan är framme.
Är det så du tänker alltså?
Har du förstått varför bilar med mer slitna däck bak är farliga? Alltså fysiken bakom.

Du tror inte att antisladd hjälper för dom små sladdarna och att det är först när det verkligen är halt, man får vattenplaning, eller hamnar i en svår situation som det är avgörande för hur bilen uppträder?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]