Kanske ett läge för en händig att tillfälligt koppla in ett motstånd som lurar tempsensorn att det är iskallt ute. Om man utgår från att det är ett NTC-motstånd som ger utetempen vid backspegeln eller annorstädes (?) så seriekopplar man ett fast motstånd med NTC-motståndet och kontrollenheten "tror" att det är mitt i vintern.
Det gäller bara
A: Hitta en bra kopplingspunkt utan att behöva skruva isär halva bilen och elsystemet. Och
B: Bedöma hur stort motståndet skall vara. Ett bra uppskattat värde borde ju vara samma som när NTC-motståndet visar rätt när det verkligen är så kallt. Alltså mitt i vintern. Sök uppgifter om tempgivarn och dess temperaturkurva. Utgå sedan från kurvan vid +15° och välj ett motstånd som passar däremellan.
Är man riktigt händig så monterar man det extra motståndet permanent tillsammans med en omkopplare, som man i sin tur kallar "Testläge" eller något motsvarande. Man placerar omkopplaren på ett sådant ställe där man av misstag eller fumlighet
inte kan koppla in motståndet. Bara när man medvetet kan och vill testköra värmaren.
Sedan dokumenterar man detta på en enkel ritning så att någon framtida bilägare vet om funktionen. Även eventuella verkstadsmekaniker kan ju ha nytta av att känna till den.
Jag
vet inte om det är ett NTC-motstånd som tempgivare, men dom förekommer på andra ställen i bilar, så det ligger nära till hands att anta det. Någon som vet får gärna berätta om det är annorlunda. Jag har inte bränsledriven värmare i min nuvarande bil, så jag kan inte prova detta någonstans.
Sedan en lite allmän kommentar. Jag har inte haft någon dieseldriven värmare, men däremot ett par bensindrivna. Även en Wallas fotogendriven (Statoil Blå, i båten). Där har jag läst att när man testkör en värmare, så skall man inte bara köra "Start - Stopp". Utan man kör ungefär 10 minuter och först därefter stänger av. Annars är risken att värmaren sotar igen och det är ju bl.a sådant som man vill undvika och motverka med dessa testkörningar.
Och
Volvo B20, en jobbarkompis byggde till en Ebersprächer luftvärmare från en VW 411 så att den även värmde kylarvatten och monterade i sin Volvo 242. Det fungerade och gav både varmluft och varmvatten. Även tiduret passade utan problem. Så det var enklare och mera robust förr!
Ett tillägg: När jag tänker efter så har jag faktiskt "haft hand om" ett flertal dieseldrivna värmare. Inte i bilar, men väl som fristående. Så här ser dom ut:
http://www.polarn-innovation.se/polarn.htm
Även äldre modeller som var något större och lite "klumpigare". Det är alltså en dieseldriven luftvärmare inbyggd i plåtlådan och den används när det krävs varmare luft utomhus vid vissa jobb. T.ex optofiberjobb.