Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702014
#1184598
Intressant och bra med olika syn och uppfattning av ämnet.

Om man drar det här ett steg längre, hur långt kan jag dra detta mot bilhandlaren? Har en bokad felsökning den 27 men om dem inte hittar några felkoder, kan jag fortfarande hävda att det är fel på bilen och eventuellt häva köpet om det inte är fixat till 100%?

Kan tänka mig att det är ganska svårt att felsöka utan felkoder men faktum kvarstår ju att bilen går inte som den ska...
av berrabus
#1184606
VolvoB20 skrev:Shortblock, block med vev och kolvar

Longblock. Block och topp.

Komplett motor, då sitter även alla givare, kåpor osv på motorn.

Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor. Ibland händer det att det märks efter motorbytet.

Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.

Visst är det gött med ny motor, men det är inte bara guld o gröna skogar.
Tack.

Kan ju tycka att med long block är de väsentliga delarna ihopmonterade från fabrik vilket borde innebära att själva motorn skall vara 100%. Annat om lokala verkstaden skall börja riva med lager och vev tex.
Ja kringutrustning behöver monteras korrekt men hur svårt kan det vara? Borde inte vara några som helst problem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1184724
Lyft på motorkåpan och beundra ormboet av sladdar, slangar, rör och annat jox.
av andersuw
#1184734
VolvoB20 skrev:Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.
Aldrig gå sönder eller slitas ut? :roll: Varje gång en motor behöver bytas ut är det ju just topp och/eller block med tillhörande innehåll som gått sönder. Och att byta andra motordelar än just dessa kostar ju sällan några jättelika pengar.
VolvoB20 skrev:Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor.
Vad skulle det vara som inte är designat så att det kan demonteras från ett "långblock" och monteras på ett annat av samma typ? Om delarna inte var designade för att klara det skulle väl knappast Volvoverkstäderna hålla på och demontera och återmontera hela "utanverket". Att mekaniker kan göra misstag vid demontering/montering är en annan sak.
av berrabus
#1184738
VolvoB20 skrev:Lyft på motorkåpan och beundra ormboet av sladdar, slangar, rör och annat jox.
Har plockat ner en Audimotor i beståndsdelar för att borra om den o sedan satt ihop den igen med nya kolvar o lager. Ja det tog ett par dagar för mig som är en vanlig hemmamekare men fick iallafall ihop allt.

Anser då inte att det är speciellt avancerat för en proffsmekare om denne får block o topp redan ihopsatta.
av rid54
#1184756
Det är väl stor skillnad på ett trasigt glödstift (inne i förbränningsrummet) och EGR-systemet eller en tryckgivare i insuget. Det känns inte relaterat alls och jag skulle nog inte vara oroad över just den sortens sammanträffande. Det kan ju vara irriterande med felkoder och driftstörningar, men om det lossnar saker inuti motorn är det ju skönt att få den utbytt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1184908
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.
Aldrig gå sönder eller slitas ut? :roll: Varje gång en motor behöver bytas ut är det ju just topp och/eller block med tillhörande innehåll som gått sönder. Och att byta andra motordelar än just dessa kostar ju sällan några jättelika pengar.
VolvoB20 skrev:Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor.
Vad skulle det vara som inte är designat så att det kan demonteras från ett "långblock" och monteras på ett annat av samma typ? Om delarna inte var designade för att klara det skulle väl knappast Volvoverkstäderna hålla på och demontera och återmontera hela "utanverket". Att mekaniker kan göra misstag vid demontering/montering är en annan sak.
Jag tänkte på lite äldre motorer. Där rullar ju block o topp oerhört långt utan att bli utslitna så de behöver bytas, 50.000 mil är ju inte speciellt ovanligt. Det brukar ju alltid vara något runtomkring som går sönder och behöver bytas eller som orsakar haveri så block och topp också ryker. Tex, Vattenpump, Kamrem, Turbo, Spridare osv. Att byta blocket eller toppen bara är för det är så slitet brukar vara extremt ovanligt. De som orsakar haveriet där är antingen något som flyttat över till nya longblocket eller något som ändå skulle bytts vid sevice, som tex remmar.

Om generatorn eller AC skär och tar med sig kamremmen så hela block/topp rasar så hjälper det inte o man fått motorn bytt veckan innan, för ett nytt longblock är inte tåligare om dett händer och generator och AC pump får man inte nya vid motorbytet utan är överflyttade från den gamla.

VEA har jag ingen erfarenhet av men man hör ju om byten av block pga slitna cylindrar, sprucket block och hög oljeförbrukningså där kanske de slits ut och ger upp tidigare.

Sen tycker jag det blir mer och mer av crimp, snap-in, gänglås, ömtåliga kabelkopplingar, ledningar i sytrådsformat osv och mindre av bult/nipplar/kablar som är gjorda för att må bra av att avmonteras och återmonteras.

Fick förresten en dieselmotor utbytt för någon månad sedan, efter 14 dagar gick ett av högtrycksrören av till insprutningen, förmodeligen för att det fått sig en liten törn när någon lyft i/ur motorn tex.
av andersuw
#1185173
Av mina första fem bilar (de fem äldsta enligt min signatur) hade tre utslitna motorer och jag har inga skäl att tro att någon av dem gått i närheten av 50 000 mil. VW-bussen och 245:an drog båda häftigt med olja (en liter per 100 mil eller så) och 145:an hade taskiga ventiler. Det kan ju ha berott på att de inte blivit skötta som ögat direkt. Men titta inte på mig. Det var inte jag som gjorde 'at. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1185180
Du har rätt, det är grym skillnad på kvalitet och hållbarhet på motorer.

Har kört/åkt Volvos 5:or, BMW, Mercedes. Toyota och Mazda där motorerna efter 40.000-50.000 mil gått lika jämt o fint som nya och aldrig behövt fyllas en droppe olja mellan servicarna trots att flera av dessa t.o.m har aluminiumblock med kromaterad cylinderlopp.

Sen har jag ju faktiskt haft VW/Audi och Ford där kvalteten vart skräp och de dragit massor med olja och motorbyte verkligen skulle behövts, Så, alla motorer håller inte i evighet som du säger.

Vad som händer med de olika tillverkarnas allra senaste modeller med tunna oljor återstår väl att se.
Användarvisningsbild
av EjS
#1185397
Jag fick bytt en motor i min Toyota 2013. Det var bara block och topp. Kolvar och auxiliaries återanvänts. Den har nu gått drygt 10.000 mil helt utan problem. Hela bilen 25.000 mil.
Skulle inte vara orolig för motorbyte fast det är ju irriterande hur som helst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
röd diesel

Isak kör numera på Blå diesel

AQ130 läckage

Det ser ut som en sönder rostad "frostpl[…]

Bromsservot trasigt igen.

Bromsservot gick sönder igen efter mindre &au[…]

V90 miltal

En tanke, maskinskadeförsäkringen gä[…]