andersuw skrev:VolvoB20 skrev:Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.
Aldrig gå sönder eller slitas ut? :roll: Varje gång en motor behöver bytas ut är det ju just topp och/eller block med tillhörande innehåll som gått sönder. Och att byta andra motordelar än just dessa kostar ju sällan några jättelika pengar.
VolvoB20 skrev:Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor.
Vad skulle det vara som inte är designat så att det kan demonteras från ett "långblock" och monteras på ett annat av samma typ? Om delarna inte var designade för att klara det skulle väl knappast Volvoverkstäderna hålla på och demontera och återmontera hela "utanverket". Att mekaniker kan göra misstag vid demontering/montering är en annan sak.
Jag tänkte på lite äldre motorer. Där rullar ju block o topp oerhört långt utan att bli utslitna så de behöver bytas, 50.000 mil är ju inte speciellt ovanligt. Det brukar ju alltid vara något runtomkring som går sönder och behöver bytas eller som orsakar haveri så block och topp också ryker. Tex, Vattenpump, Kamrem, Turbo, Spridare osv. Att byta blocket eller toppen bara är för det är så slitet brukar vara extremt ovanligt. De som orsakar haveriet där är antingen något som flyttat över till nya longblocket eller något som ändå skulle bytts vid sevice, som tex remmar.
Om generatorn eller AC skär och tar med sig kamremmen så hela block/topp rasar så hjälper det inte o man fått motorn bytt veckan innan, för ett nytt longblock är inte tåligare om dett händer och generator och AC pump får man inte nya vid motorbytet utan är överflyttade från den gamla.
VEA har jag ingen erfarenhet av men man hör ju om byten av block pga slitna cylindrar, sprucket block och hög oljeförbrukningså där kanske de slits ut och ger upp tidigare.
Sen tycker jag det blir mer och mer av crimp, snap-in, gänglås, ömtåliga kabelkopplingar, ledningar i sytrådsformat osv och mindre av bult/nipplar/kablar som är gjorda för att må bra av att avmonteras och återmonteras.
Fick förresten en dieselmotor utbytt för någon månad sedan, efter 14 dagar gick ett av högtrycksrören av till insprutningen, förmodeligen för att det fått sig en liten törn när någon lyft i/ur motorn tex.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.