- tor 13 jul 2017, 10:01
Så är det. Tjänstevikten sätts innan de börjar utrusta vagnen. Allt extra tär på lastvikten.
Bra att det finns B96 körkort nu. Det gör det lättare att få köra med 4250 kg sammanlagd totalvikt. Täcker rätt mycket mer. Min XC70 får ju bara dra 1100 kg totalvikt med B-kort. Med B96 kommer man till 1850 kg, och det ryms många släp av olika slag i det intervallet.
Nu finns det i alla fall någon minimiregel för hur lite lastvikt en husvagn får ha.
Angående boggie, som diskuterades tidigare, så är det alltså så att vagnar i den storleksordning som passar till mig nästan enbart byggs på en axel nuförtiden. När jag började dra runt på husvagn 1980 var redan vagnar strax över fem meter (kaross) med två axlar, men nu är de en bra bit till på en axel. Min nuvarande heter 560, vilket innebär att den har en total längd på nästan åtta meter, när draget räknas in. Alltså ungefär fyra meter från kula till axel. Det är ett rätt rejält moment man får när det gungar till. Det är detta faktum, i kombination med att man måste lasta de tunga grejorna i bilen, som gör att det är så stor skillnad på att köra med eller utan nivåreglering.
Förr i tiden, när vi drog med Volvo 244, fick vi i princip sluta köra när det blev mörkt, för vi bländade både mötande och änglarna. Nu har ju bilarna åtminstone ställbar ljushöjd, även automatiskt om de har Xenonljus. Men det var inte lika lätt på den tiden.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.