- mån 13 mar 2017, 10:55
#1157559
Bara då att vänta och se hur det funkar efter att saker och ting fått torka ordentligt.
Motorn inklusive dess styrenhet (Wiper Motor Module, WMM) är 30-matad, d.v.s. har spänning även med tändningen av (vilket behövs för att ställa torkararmarna i serviceläge). Om och hur motorn skall gå styrs sedan av CEM via LIN (seriell digital signal) som apersson850 redan varit inne på.
Om det läckt in vatten i motorn är det väl mycket som talar för att det är där felet sitter eller i vart fall satt om nu saker och ting hoppar igång igen sedan motorn och dess styrenhet fått torka. Men man kan i det här läget inte helt utesluta att det istället är fel på LIN-förbindelsen mellan CEM och WMM. Om den förbindelsen funkar som den skall eller inte kan man som apersson850 påpekar inte avgöra genom att mäta med en vanlig multimeter utan det är i det fallet felkodsläsning som gäller.
Motorn, dess styrenhet och länkaget till torkararmarna säljs som en enda del. Om det är den delen som visar sig vara paj skulle jag för egen del leta efter en begagnad på skroten.
Motorn inklusive dess styrenhet (Wiper Motor Module, WMM) är 30-matad, d.v.s. har spänning även med tändningen av (vilket behövs för att ställa torkararmarna i serviceläge). Om och hur motorn skall gå styrs sedan av CEM via LIN (seriell digital signal) som apersson850 redan varit inne på.
Om det läckt in vatten i motorn är det väl mycket som talar för att det är där felet sitter eller i vart fall satt om nu saker och ting hoppar igång igen sedan motorn och dess styrenhet fått torka. Men man kan i det här läget inte helt utesluta att det istället är fel på LIN-förbindelsen mellan CEM och WMM. Om den förbindelsen funkar som den skall eller inte kan man som apersson850 påpekar inte avgöra genom att mäta med en vanlig multimeter utan det är i det fallet felkodsläsning som gäller.
Motorn, dess styrenhet och länkaget till torkararmarna säljs som en enda del. Om det är den delen som visar sig vara paj skulle jag för egen del leta efter en begagnad på skroten.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut