Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Flingan var bor du? Står inget i din profil.

Låter som ngn som har lite koll borde ta en titt på din bil och beroende på var du bor kan du få tips om vart du kan vända dig.
av Flingan
Jag använder bilen till 80% att pendla motorväg. Bilen går väl mest i hastigheterna 100-130km/h.
Helst vill jag behålla bilen sänkt då jag verkligen gillar utseendet med 20" hjulen och sänkningen upptill.
Kanske inte den mest praktiska setupen på en pendlingsbil, men lite kul måste man ju få lov att ha.
Jag bor i Varberg.
av berrabus
Flingan skrev:Jag använder bilen till 80% att pendla motorväg. Bilen går väl mest i hastigheterna 100-130km/h.
Helst vill jag behålla bilen sänkt då jag verkligen gillar utseendet med 20" hjulen och sänkningen upptill.
Kanske inte den mest praktiska setupen på en pendlingsbil, men lite kul måste man ju få lov att ha.
Jag bor i Varberg.
Ok. Då föreslår jag att du tar en tur till Gbg och besöker https://www.hitta.se/pekkas+framvagnsse ... xTWl_mUUHG så berättar de för dig hur det står till med bussningar och inställningar.

De har drop in men kommer inte ihåg vilka tider så ring o kolla.
av mortimer
Flingan skrev:Tackar för tipset!
Delge oss gärna resultatet därefter med vad de kom fram till.
av Flingan
Var uppe på Pekkas, men det blev ingen hjulinställning. Han konstaterade istället på typ 2sek att en bussning V bak tvärgående länkarm var slut. Den medför att det hjulet åker lite bakåt och gör toe-out, därmed sliter mer på insidan. Så steg ett blir att byta bussningen, steg två blir att göra ny hjulinställning.
Sen sa han på Pekkas att man kan skifta bakdäcken med varann efter en tids slitage, så får man dom friska däcksidorna inåt och får nästan ut samma miltal som annars. Skillnaden är bara att man får hålla lite koll innan det blir FÖR slitet på insidan och att det kostar en 5-hundring att göra, men det är det ju klart värt.
Han garanterade inte att det bara var bussningen som var felet, men kan lika gärna vara det. I vilket fall måste den bytas.

Så det är där jag står i nuläget
av Flingan
Bilen är tillbaka från verkstan (igen) och mekanikern hittade en bult som satt löst till bussningen som har klonkat. Bulten är åtdragen och ljudet försvann. Förhoppningsvis är det en bidragande orsak till att däcket slitits mer på det hjulet än de övriga.
Sen blir det en vända till hjulinställningskillen (igen). Sen får jag se vad vi lyckas få fram för värden.
Sommardäcken är hos däckkillen för skiftning höger<-->vänster.
av berrabus
Flingan skrev:Bilen är tillbaka från verkstan (igen) och mekanikern hittade en bult som satt löst till bussningen som har klonkat. Bulten är åtdragen och ljudet försvann. Förhoppningsvis är det en bidragande orsak till att däcket slitits mer på det hjulet än de övriga.
Sen blir det en vända till hjulinställningskillen (igen). Sen får jag se vad vi lyckas få fram för värden.
Sommardäcken är hos däckkillen för skiftning höger<-->vänster.
Hur gick det med byte av bussning?
av Flingan
Liten uppdatering: Åkte upp till Pekkas i Gbg idag igen i hopp om att allt skulle vara ordnat inför en tredje och slutgiltliga hjulinställning för denna gången. Det blev en repris av förra gången. Bussningen låg fortfarande metall mot metall... sjukt frustrerande då jag bett min mekaniker att byta bussningarna två ggr.. så det blev ingen hjulinställning denna gången heller, utan istället ett konstaterande att problemet kvarstår och ett faktum att det bara var att sätta sig i bilen och åka hem igen. Bokade in mig hos Pekkas nu till veckan för ett byte av bussingen följt av hjulinställning. Han verkar ju veta vad han pratar om!
Rent spontant känns det som att ingen har lust/kunskap nog/intresse att hjälpa till att reda ut detta problemet förutom ni här på tråden och Pekkas.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]