Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verkstaden som jag har varit in i dag spolade inte lådan bara bytte oljan som det står i deras VIDA. Tydligen det är inget spolnings process längre. Kostade 3600kr tog ca 2 timmar. Min bil har rullat 17k mil (2015 V70 D4). Oljan var halvt rött/brun men egentligen känner iget skillnad nu efter bytet (OBS! Jag hade inget fel innan bytet heller det var mest en förebyggande byte). Om jag hade veteta att de bara byter oljan och gör inget spolning (som jag har kommit överens med de i telefonsamtal) så hade jag bytt själv. Det är väldigt enkelt egentligen.
BaraLiteSvenska skrev: fre 10 maj 2019, 12:52 Verkstaden som jag har varit in i dag spolade inte lådan bara bytte oljan som det står i deras VIDA. Tydligen det är inget spolnings process längre. Kostade 3600kr tog ca 2 timmar. Min bil har rullat 17k mil (2015 V70 D4). Oljan var halvt rött/brun men egentligen känner iget skillnad nu efter bytet (OBS! Jag hade inget fel innan bytet heller det var mest en förebyggande byte). Om jag hade veteta att de bara byter oljan och gör inget spolning (som jag har kommit överens med de i telefonsamtal) så hade jag bytt själv. Det är väldigt enkelt egentligen.
Just därför jag tänker anlita någon verkstad som har en riktig spolmaskin, vet åtminstone två här i trakten (MECA samt en fristående) som har det, säkert ännu fler om man kollar mer...
Volvo verkar dock inte ha detta, vad jag förstår av mina förfrågningar.
Nu med 12000mil på mätaren ska jag ta tag i detta.

Med ett prisförslag från Volvo på 4250kr varav ”bara” 1575kr för arbetet är det lockande att bara lämna in den men det som skulle kunna få mig att göra det själv är om oljan går att köpa billigare än hos Volvo?

Har sökt på Volvo numret 31256775 och 31256774 men tycker google förslagen inte har rätt klassning? Nån som har klarhet vad som passar en 2015 TF80SC?

Edit: Hittar på jobbet en Q8 Auto JK, AW1-klassad (AW1 är enligt min instruktionsbok rätt för min bil) olja som jag kan köpa 20L för ca 1250kr . Dock har den referens till äldre Volvonummer bara. Men AW1 klassningen borde väl räcka? Nån som provat den?

https://www.q8oils.com/product/q8-auto-jk/
Senast redigerad av 1 William85, redigerad totalt 0 gånger.
Landvetter biltjänst skulle ha 2600:- med åtgång av 7 liter till min V70 2010 som gått 16k mil.
Tycker 7liter låter väl lite då det gick åt 15liter för att få ut röd o fin olja när jag var med o hjälpte till när min -99 V70 spolades... funderar på att köpa 3x4 liter själv av 1161640 o antingen göra 3 byten själv o följa volvoswedens video på youtube lr ev spola.
Fick pris på oljan hos Volvobutiken vid Torslandafabriken på 637:-. Bilia i Stenungsund skulle ha 756:-, Brandt i Uddevalla 784:-...
William85 skrev: Hittar på jobbet en Q8 Auto JK, AW1-klassad (AW1 är enligt min instruktionsbok rätt för min bil) olja som jag kan köpa 20L för 1250Kr. Dock har den referens till äldre Volvonummer bara. Men AW1 klassningen borde väl räcka? Nån som provat den?

https://www.q8oils.com/product/q8-auto-jk/
Svarar mig själv, nu kör jag med denna Q8 AW1 olja i bilen och oljebyte gjorde gott. Från överlag helt okej växling är det ändå en märkbar förbättring över hela registret och framförallt i beteendet när lådan är kall. Originaloljan var väldigt mörk men hade iaf samma lukt som nya oljan (inte bränd), efter 10L spolning fanns ännu en nyansskillnad men efter 14L så kunde jag inte längre visuellt urskilja någon nyansskillnad mellan urpumpad och ny olja. Säkert bara petitesser men ändå :-)
BCBBAB96-7762-4BBF-93F3-F86A5DF5D10E.jpeg
Första urtappning vs sista urtappning
BCBBAB96-7762-4BBF-93F3-F86A5DF5D10E.jpeg (382.14 KiB) Visad 880 gånger
Så du körde fylla på pumpa ur fylla på pumpa ur varianten som Volvo för enligt Vida?
Egen slang eller?
Fungerar på göra det själv på min 2014 som rullat 13000.
Nexus skrev:Så du körde fylla på pumpa ur fylla på pumpa ur varianten som Volvo för enligt Vida?
Egen slang eller?
Fungerar på göra det själv på min 2014 som rullat 13000.
Ja proceduren enligt Vida men med ett par extra genomkörningar av olja, funkade smidigt och urpumpningen är rätt odramatisk då det går ganska långsamt. Från närminnet några punkter,

1. Snabbkopplingen. Är lite "teknik" med snabbkopplingen på kylaren, tror trycka den "mot" kylaren så spärren frigörs och sen försöka hålla kvar spärrarna med två fingrar medan kopplingen dras bakåt. När man får till det glider den bara av kylaranslutningen. Jag demonterade spjällhusslangen där framför men nu när jag fattar hur kopplingen funkar skulle det nog gå ändå.

2. Använde Julas labbslang med 10mm invändig diameter, den var lätt att styra på men satt som fasen när den skulle bort sen. kanske bättre med 12mm och en liten slangklämma.

3. Jag hade bilen på ramper fram under spolningen och bara under nivåkontrollen backade jag ner på 4 lika höga träbitar för att komma åt nivåpluggen men ändå ha bilen plant.

4. Nivåkontrollen tog 1-1,5L så ha med den mängden i beräkningen.
5. Bilen startas en del och behöver gå ca 30minuter på tomgång för att få upp tempen till 50 grader vid nivåkontrollen, så har man möjlighet att ha bilen iaf delvis utomhus är det nog bäst för hälsan...
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]