Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MGZTT
Nu ska S80:n ut... Har beställt en BMW 325d med leverans i september. Blir så himla trött på Volvon, bara en massa "småtrassel" hela tiden. Inga stora grejer men många bäckar små... Oacceptabelt på en bil för 350-400 tkr!
av LeoniAquila
Grattis! Visserligen tycker jag Volvon är snyggare, och den är ju större, men BMW:n är nog en bättre bil.
av mikeS80
MGZTT skrev:Nu ska S80:n ut... Har beställt en BMW 325d med leverans i september. Blir så himla trött på Volvon, bara en massa "småtrassel" hela tiden. Inga stora grejer men många bäckar små... Oacceptabelt på en bil för 350-400 tkr!
Kan Du ge mer information avseende "småtrassel". Mina erfarenheter från BMW är att de inte heller är befriande från fel men att motor - drivlina och kördynamik kompenserar för dessa brister.
av MGZTT
mikeS80:

Har haft en massa småtrassel som sagt... Bedrövlig inredningskvalitet (knirr o knarr, saker som lossnar), en del elfel (stereo, elhissar mm), glapp och missljud i framvagnen (flera verkstadsbesök)... Dessutom växlar automaten mycket knepigt både vid körning i låg fart samt när man drar släp eller husvagn. Till övriga "besvikelser" med bilen kan tilläggas hård och osofistikerad gång i dieselmotorn och kass styrrespons. Dock gillar jag designen, komforten och fartresurserna. Men det räcker inte i den här prisklassen, då tycker jag att man kan förvänta sig mer.

BMW 325d har en mycket finare dieselmotor som går silkeslent och snudd på ljudlöst i princip utan något dieselknatter, bara ett dovt muller likt det i bensinsexorna. Dessutom är BMW:n ljusår bättre än Volvon i fråga om kvalitets- och körkänsla. Mina BMW-erfarenheter är goda, har ägt ett antal modeller de senaste tio åren och detta är i mina ögon riktiga kvalitetsbilar som verkligen håller!
av mikeS80
Jag kan hålla med dig när det gäller erfarenheter avseende styrning, motor och automatlåda hos S80N. Varken motor (D5) eller automatlåda håller måttet på denna prisnivå. Förutom ovan nämnda egenskaper så konsumerar S80 D5 automat för mycket drivmedel.

Jag måste dock gratulera om Du haft goda erfarenheter av BMW:s kvalitetsnivå. Mina omdömen kring mängd fel hos nyare BMW baseras på E60 (2003) och E90 (2005).

BTW,

Jag noterade förövrigt i helgen att även Audi börjat tumma på kvalitetskänslan hos inredningen. De syns/känns tydligt på nya A5/S5 där vissa detaljer håller en medioker nivå, ljusår från den nivå man tidigare erhållit från Audi. Då känns faktiskt S80 kvalitetskänsla jämnare då den saknar de bottennapp som kan noteras på nya A5/S5.
av Volvo mitt val
Gratulerar till din nya BMW. Jag känner inte igen mig när du beskriver dina problem med din S80 D5. Jag har själv en S80 3,2 AWD som går utmärkt. Den har gått 750 mil. Jag har visserligen haft inne bilen en gång på verkstaden för ett rör till servostyrningen som gick sönder men i övrigt inga problem. Bilen går tyst utan knirr och knarr och atomatlådan växlar mjukt. Uppfattar att bilen går bättre än BMW 530XI . Inte lika snabb men bekvämare. Bättre säten,tystare,bättre instrumentering och en utmärkt radio. Kvalitén uppfattar jag som bra d v s lika bra som BMW. Nu är bara frågan hur man skall mäta kvalitén? Väger man in säkerheten,vilket jag gör, tycker jag S80 är ett betydligt bättre val. Varför inga whiplasch stolar i en dyr BMW? Varför endast 4 stjärnor i Eurocap för BMW 5 serien? Varför all information från navigator och instrument bara på tyska eller engelska? Varför inte på svenska?
Att din S80 går dåligt visar på dålig service hos Volvo och där brister det. Jag uppfattar BMW.s service betydligt bättre. En riktig verkstad hade fixat problemen direkt.
av Steff 99
Eftersom jag haft en S80 till lån under en längre tid (två månader)innan jag köpte min BMW 530 som det refereras till kan jag inte hålla med, komfortmässigt, kvalitetskänsla och körmässigt är BMW:n före S80, även att jag nu har M-paket och däck med runflat och de är inte kända för att vara komfortabla.
Gällande whiplasch så har 5:an detta i sina komfortstolar , men att den bara fick 4 stjärnor var nog en miss som svider.
Jag vill bara ge min uppfattning på kvaliten , så känns BMW mycket bättre ihopskruvad, inga fel eller skrammel efter 600-700 mil..det har aldrig hänt med mina tidigare Volvo, den S80 jag hade till låns skramlade och knarrade detta var en av orsakerna att det inte blev Volvo igen.(Visserligen finns vår S40:n kvar men den spelar inte i samma liga)
Vad jag nu jämför är ändå Volvosflaggskepp med en BMW i samma kostnads segment.
Men som sagt ..alla har olika referensramar och jag tror att många är väldigt nöjda med sina S80, men jäfört med tyskarna Audi A6, BMW 5-serien och Mercedes E-Classe så är det fortfarande ett steg
av MGZTT
Inredningskvaliteten är helt klart bättre i BMW:n jämfört med Volvon. Min S80N är en ganska tidigt producerad sådan och den första produktionen håller ingen vidare kvalitet. Provsitter man en sprillans S80 hos handlaren idag är det ljusårs kvalitetsskillnad invändigt. Man verkar ha bytt ut de flesta materialen och sett till att dra åt alla skruvar lite bättre. Men fortfarande ligger BMW en bit före. Inte minst materialvalen är betydligt mer påkostade i de tyska bilarna, som är helt befriade från billig plast.

Jag beställde min nya BMW med klädsel i konstläder "sensatec", en kvalitet som känns mer påkostad och äkta än Volvos "riktiga" läderklädsel i S80:n som känns riktigt "koreansk"... Bara det säger en del... Vidare så har inte Volvon en suck mot vilken BMW som helst i fråga om kördynamik. Vår "andrabil", en BMW 118, känns betydligt potentare på vägen än S80:n med bättre respons i både chassi och styrning och även efter landsvägen märks en viss skillnad. Volvon är lite "halvstruttig" på ojämn väg medan BMW:n ligger som klistrad än om den kan vara lite småstötig ibland.

Vad gäller service så ligger även BMW före Volvo, i alla fall i min mening. Allt funkar fint och dessutom kostar det inte en spänn första tre åren om man köper nytt! Det ger bättre totalekonomi jämfört med en Volvo för samma prislapp.
av JK24T
Tycker nog man ska skilja på inredning och utseende detaljer, dessa kan man ju dock skåda och känna på innan köp och då göra en bedömning vilket som passar bäst.
Värre är det då med tekniken som man måste få en "känsla" för baserad på tid och erfarenhet med bilen.

Jag valde också mellan 5-serien och S80 och fann att s80 hade fördelar före BMW i min situation. Jag valde mellan 530 och S80 3,2 och valet föll på S80.
530 är en mycket fin bil men är i mitt tycke lite trång och spelar mer på lyx än praktisk nytta, S80 har en bättre avvägnin för mig.

Men, men.... har idag fått uppdaterad mjukvara till automatlådan... som tidigare inte uppförde sig bra nog för en "premium" bil :)

- Johan
av Volvo mitt val
Komfortstolarna i BMWs 5 serie är inte whiplaschstolar även om dessa är betydligt bättre än BMWs standardstolar. Kvalitén kan alltid diskuteras och den är hög både hos Audi och BMW men jag har medarbetare som har BMW 325 som skramlar så det finns tyvärr nog även hos de bästa... Volvo har däremot inte samma status som BMW och drar tyvärr mer bensin.
MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Vikten gör en del med

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]