Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
rid54 skrev:Om uttagets pluspol är kopplad till batteriets pluspol, med bara en säkring emellan och om uttagets minus är kopplat till bilens chassie, så är uttaget precis samma punkter som batteripolerna ur elektrisk synvinkel.
Som skrivit i tidigare inlägg så finns följande mellan batteriet och uttaget i lastutrymmet:
-Batterihuvudsäkring 150A
-Fördelningssäkring 60A
-Säkring uttag 15A
-Ett antal anslutningspunkter i kablaget för både plus och minus
-På bilar med S/S dessutom skiljerelä
Så länge som alla säkringar (, skiljerelä) och anslutningar är hela så är uttaget i princip samma punkter som batteripolerna ur elektrisk synvinkel precis som du skriver, åtminstone vid rimliga strömmar.
rid54 skrev:Några bakströmmar har jag svårt att föreställa mig skulle uppstå.
Så länge som alla säkringar och kretsar är hela så sker ingen bakmatning. Men om avbrott uppstår i någon del av kretsen eller någon säkring löser ut bakmatas alla förbrukare efter felstället. Det blir en hel del förbrukare t.ex. efter fördelningssäkringen. Ännu värre är det om batterihuvudsäkringen gått eller om batteriet är så dåligt att det inte tar emot laddning alls. Då bakmatas i princip alla kretsar som har direktström i bilen. Men för min del är jag trygg. Jag laddar på detta vis med en CTEK som inte ger någon skadlig överspänning eller rippel. Hittills har inget hänt. Jag skulle dock aldrig ansluta en oreglerad laddare.
av oldtimersmc
Kör in pluggen där bak, det blir ingen bakmatning (annat än till Batt vilket är önskemålet) och musen förblir ren...

Möjligen inte det mest seriösa jag skrivit men va fan allt är ju iaf korrekt om man läser hela tråden
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]