Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Förvämningstiden styrs ju av temeperaturen i motorn. Med motorvärmare behövs ingen förvämning, utan motorvärmare och svinkallt ute värmer den några sekunder.

Ju kallare det är,ju längre förvärmer den, är det under -20 tar det ju lite tid.
av andersuw
Vet inte hur det är på just din motor men på min D4 VEA skall det enligt VIDA ta högst 2.5 sekunder även om det är -30. Nu har jag inte försökt kallstarta vid den temperaturen (ännu) men jag finner ingen anledning att betvivla att det stämmer. Och jag kan inte säga att jag har några direkta problem med den väntetiden. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Vet inte hur det är på just din motor men på min D4 VEA skall det enligt VIDA ta högst 2.5 sekunder även om det är -30. Nu har jag inte försökt kallstarta vid den temperaturen (ännu) men jag finner ingen anledning att betvivla att det stämmer. Och jag kan inte säga att jag har några direkta problem med den väntetiden. ;-)
2,5 sekunder är en evighet för den stressade människan av idag, det finns de som hunnit trycka femtioelva ggr på knappen under de 2,5 sekunderna i tron att inget händer så motorn får tok-spunk och avbryter startsekvensen...
av andersuw
Tror nog att det problemet främst gäller den tekniskt obildade människan av vilka det torde ha funnits fler igår än idag. ;-) Sedan är det förstås fler som kör diesel idag än igår vilket gör att det maniska knapptryckandet ändå kan tänkas ha ökat. :D
Användarvisningsbild
av Derank
Kollade faktisk idag, det var 18minus i morse och glödnigen var i stort sett obefintligt, so fort jag tryckte på startknappen startade bilen.

Då hade den iofs stått på bränslevärmaren i 40min, om det nu har nån påverkan
av andersuw
Det påverkar definitivt att du haft värmaren igång i 40 minuter. Annars hade du fått vänta ett par sekunder.
av intruder1400
18minus ståt sen i måndags så nog märkte jag en fördröjning !
Tänkte inte på tiden men de var ingen direktstart ;-)
De utan värmare pga VOC appen svara med att bilen gått in i strömsparläge

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]