Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är gärna med på att hoppas. :D Men med tanke på vad du skrev tidigare (att felet fortsatte att komma intermittent sedan du bytt BLS och sedan blev permanent i början av januari) tycker jag det är rimligare att tro på något fel på kablage eller vid kontaktstycken. Hade du fått en defekt eller felaktigt specad BLS från Mekonomen tycker jag du borde ha märkt någon förändring direkt efter bytet, t.ex. att det i motsats till tidigare inte funkade alls, inte strulade ibland.
Håller med men det kostar 100 SEK för att vara säker på att det inte är den det är fel på :)

Har funderat vidare och det är väl så att både BDS och BLS är enkla strömbrytare dvs antingen slutna eller öppna. Inget mellanting.

Bromsljusen funkar allltid och felkoden är alltid aktiv. Hade det varit fel på BLS, kabel till BLS eller anslutningen av BLS i ECM borde väl inte bromsljuset funkat hela tiden?
Även glappkontakt hade orsakat fel på bromsljusen då o då.

Ang, BDS, är fortfarande inte säker på vad BDS fyller för syfte. En övervakninga ja men på vilket sätt? Även denna är väl en digital brytare dvs antingen öppen eller sluten?
OK. En hundralapp kan det ju vara värt.

Enligt signalbeskrivningen i VIDA är BDS en enkel brytare (på/av). När det gäller BLS däremot sägs att det är en digital ingång i ECM, vilket normalt innebär att mer än två lägen är möjliga.

När det gäller bromsljuset är jag osäker på hur det styrs. Det skulle kunna vara så att det går igång om någon av kontakterna, BDS eller BLS, ger signal om att du trampar på bromsen.

Konstruktionen med två givare vid bromspedalen är ny för den här modellgenerationen. På P2-orna finns det bara en givare vid pedalen. Jag gissar att man valt att lägga till en givare bara för att vara helt säker på att vitala säkerhetsfunktioner (bromsljus på och farthållare av så snart du nuddar pedalen) alltid fungerar och få ytterligare en möjlighet att fastställa att det är fel på någon av dessa givare (därför att deras signaler inte stämmer överens).

Vad jag också kan se i VIDA är att det finns information om justering av BLS (möjligen även BDS) och kontroll av att monteringen av BLS och BDS är rätt utförd. Möjligen skulle det ju kunna vara något på den kanten som inte riktigt är som det ska.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Intressant diskussion och du har mkt bra info att dela med dig av :)

Angående BLS så en digital ingång är ju en ingång som kan ha två lägen, 0 eller 1 dvs på eller av. Finns inget däremellan.
En analog ingång däremot kan skifta mellan en massa olika värden som beror på den eller de A/D resp D/A omvandlare som används.

Angående justering av BLS, ser inte hur den skulle utföras då den monteras genom att vridas på plats i en tjockare metallplåt.
Kan ha fel men ser inga justeringsmöjligheter.

Däremot har jag hittat att man kan göra det på tidigare V70-modellen.
berrabus skrev:Angående BLS så en digital ingång är ju en ingång som kan ha två lägen, 0 eller 1 dvs på eller av. Finns inget däremellan.
En analog ingång däremot kan skifta mellan en massa olika värden som beror på den eller de A/D resp D/A omvandlare som används.
Utifrån allmänt språkbruk har du helt rätt men här talar vi "Volviska". ;-) Om det är en vanlig brytare med två lägen brukar det anges att den har värdena Ulåg (jord) och Ubat (plus 12V) och det sägs inget om "digital ingång". I det här fallet säger man istället "digital ingång" och anger värdet som varierande mellan 0-12 V.
berrabus skrev:Angående justering av BLS, ser inte hur den skulle utföras då den monteras genom att vridas på plats i en tjockare metallplåt.
Kan ha fel men ser inga justeringsmöjligheter.
Det gör inte jag heller men det finns ändå en justeringsanvisning där man visar hur man skall mäta med bladmått för att avgöra om den sitter rätt. Vad man skall göra om den sitter fel framgår dock inte. :roll: Det verkar också finnas någon elektrisk testrutin där man provar att BLS och BDS tillsammans uppför sig som de borde.
Haha, Volviska verkar intressant :)
Fast kan den bara anta 0v eller 12v så är den ju digital.
Finns ju tex en standard med digital strömloop. Strömmen kan vara 0 eller 20mA villket innebär att man överför information digitalt via strömslinga som normalt sett är analog.

Ang testrutinen hade varit najs o veta hur man gör för att kunna testköra (om man nu kan det själv utan specialutrustning).
Du behöver VIDA/DiCE för att köra testet. Har du det?
Det finns ju elektroniska givare, som bara ska rapportera till eller från, men som gör det genom att sända meddelanden, inte bara en spänning på eller av. Inom industrin använder man exempelvis I/O-link till detta, då exempelvis en fotocell kan rapportera inte bara att den ger signal, utan också hur säker den är på att den ser någonting.
Men enligt elschemat är båda de här givarna bara vanliga brytare. Fast de är kopplade till olika ingångar och på olika sätt. Den ena har PNP-utgång, den andra NPN.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]