Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Daniel73 skrev:Startar den med startkablar direkt på polerna så vet man att det är batteriet.
Bara att köpa nytt på enklaste sätt.
Det är inte en dålig felsökningsstrategi, så länge man håller isär om man hakar på polskorna (dvs själva bilen) eller polerna (själva batteriet).

Dvs:
hjälpstartkablar som biter om polskorna och det funkar > allt är OK från polskorna och vidare.
Om felet ligger mellan polerna på batteriet och polskorna så avslöjas det inte av den testen. Glöm inte att kolla den förbindelsen.
Alltså: det är skillnad om man hakar på klämman som sitter om själva batteripolen eller själva batteripolen. Den sistnämnda är ju den metalldel som kommer upp ur batteriet (oftast en blytapp), polskon är i många fall en cirkulär klämma av nån annan metall, som kläms om blytappen. Mellan polskon (eller motsvarande) och själva polen (blytappen) kan ibland utbildas ett skikt med korrosion som inte leder ström, om inte förbindelsen är skyddad med nån form av fett (typ vaselin) eller om den inte är ordentligt åtdragen.
av Daniel73
rid54 skrev:
Daniel73 skrev:Startar den med startkablar direkt på polerna så vet man att det är batteriet.
Bara att köpa nytt på enklaste sätt.
Det är inte en dålig felsökningsstrategi, så länge man håller isär om man hakar på polskorna (dvs själva bilen) eller polerna (själva batteriet).

Dvs:
hjälpstartkablar som biter om polskorna och det funkar > allt är OK från polskorna och vidare.
Om felet ligger mellan polerna på batteriet och polskorna så avslöjas det inte av den testen. Glöm inte att kolla den förbindelsen.
Alltså: det är skillnad om man hakar på klämman som sitter om själva batteripolen eller själva batteripolen. Den sistnämnda är ju den metalldel som kommer upp ur batteriet (oftast en blytapp), polskon är i många fall en cirkulär klämma av nån annan metall, som kläms om blytappen. Mellan polskon (eller motsvarande) och själva polen (blytappen) kan ibland utbildas ett skikt med korrosion som inte leder ström, om inte förbindelsen är skyddad med nån form av fett (typ vaselin) eller om den inte är ordentligt åtdragen.

Just så jag tänkte.
Då slipper man kolla alla anslutningar utan kan konstatera om felet finns i batterilådan eller inte.
av xAx
Har inte hunnit felsöka mer än att jag plockat ut batteriet som hade en vilospänning på 12,57 V innan laddning.
En sak jag kom att tänka på var att någon dag innan bilen blev strömlös hände något konstigt.Jag väntade på dottern
utanför mataffärn med motorn avstängd och med nyckeln i tändlåset då signalhornet efter ett tag tutade till fem,sex gånger.
Efter några minuter hände det igen dvs det tutade till några gånger och sedan upphörde.Detta har alldrig hänt tidigare!
Kan detta ha något samband med elfelet i bilen.Jag menar,det ofrivilliga tutandet måste vara elrelaterat? Eller vad säger ni?
av andersuw
Fullt tänkbart att det kan vara relaterat. Skulle kunna vara att larm/startspärr fått fnatt och att det du då hörde var ett första tecken på det.
av xAx
Löste sig till slut.Otroligt skönt!Visade sig vara batterit trots att vilospänningen visade 12,8V(laddat 24h och vilat 48h)
Provade starta med svågerns gamla batteri till hans gamla 940.Starta direkt.
Tycker det är konstigt att bilen var totalt död (inte en ynka lampa eller liknande tändes,inte ett ljud)
trots att batterit uppmättes va fulladdat och inte tappade spänning??? Men,men,alltid lär man sig nåt nytt.
Trolig orsak?Kortslutning?Sulfatisering?Annat?

Kan jag köra med det gamla och lite klenare batterit från en 940 för att inhandla ett passande 2 mil enkel väg?

Vilket batteri och vilken kapacitet ska jag köpa?Bilen är en V70 bensinare?

Tack till er alla som varit delagtiga och tagit sig tid med mitt ärende!
av andersuw
Trevligt att det löst sig men tycker det låter väldigt mysko att bilen är helt död med ditt vanliga batteri trots att spänningen tyder på att det är fulladdat och bilen inte ens försökte belasta batteriet när du testade att starta.

Det kan vara så att något i elektroniken hoppade rätt igen i samband med att du bröt strömmen vid batteribytet och sedan kopplade in den igen snarare än därför att bilen fick ett annat och bättre batteri. Om jag vore du skulle jag före köp av nytt batteri förvissa mig om att det du har faktiskt är dåligt. Du kan testa att koppla in det igen nu när bilen beter sig normalt och/eller åka till en verkstad som inte bara kan mäta batterispänningen utan också göra belastningsprov på batteriet.

När det gäller val av batteri bör det stå i ägarmanualen vad du minimalt behöver. Beror lite på om bilen har start/stopp, vilken växellåda du har och om du har bränslevärmare. Biltemas AGM-batterier är mycket prisvärda och har fyra års garanti. Ett standardbatteri köpt hos din Volvo ÅF kanske kostar lika mycket men ger sannolikt mindre valuta för pengarna.
av rid54
Det är ju kanske en idé att belastningsprova det gamla batteriet, så som det ofta görs när man köper ett nytt. Då får man "svart på vitt" huruvida det är dåligt eller inte. Personligen låter det som att det nästan lika gärna kunnat vara nåt med polskorna, som du ju var tvungen att ta loss och återmontera när batteriet byttes... Men det viktiga är ju att det blev fart på bilen igen!
Användarvisningsbild
av joel80
rid54 skrev:Personligen låter det som att det nästan lika gärna kunnat vara nåt med polskorna
Ibland har jag bara så svårt att se sambandet med bilproblem och kvinnor i Polen.. Men så jobbar jag ju med media så det förklarar nog det mesta... ;)
av xAx
joel80 skrev:
rid54 skrev:Personligen låter det som att det nästan lika gärna kunnat vara nåt med polskorna
Ibland har jag bara så svårt att se sambandet med bilproblem och kvinnor i Polen.. Men så jobbar jag ju med media så det förklarar nog det mesta... ;)
Du är rolig du, joel!
av Termik
Låter som klassikern, dålig kontakt på minuspolen varvid all instrumentering lyser, fram tills man vrider på nyckeln då endast startreläet klickar och inget mer händer. Löses av att man lossar minuspolen och skrapar/rekonditionerar pol och batterianslutning för att få bra kontakt igen. Man kan i princip ha fulladdat batteri men likförbaskat inte ha spänning nog att dra runt startmotorn. Varit med om detta både i båt och bil.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]