Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MurreR
Momentum skrev:Aha - Men då hamnar vi nog med något av på marknaden godkända satser, du behöver ju bara allt utom motorvärmaren
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033926/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033964/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033927/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033929/
Tackar för sammanställningen :) Blev ungefär samma peng som Calix ser jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Märkligt värld. Ena stunden ska man spara varenda droppe bränsle som går i motorn. I nästa stund brassar man diesel 6 kW + några kW el för att smälta snö från biltaket ned på marken där den gernast fryser igen. Bara för att man inte orkar sopa av taket med bilborsten innan avfärd.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
VolvoB20 skrev:Märkligt värld. Ena stunden ska man spara varenda droppe bränsle som går i motorn. I nästa stund brassar man diesel 6 kW + några kW el för att smälta snö från biltaket ned på marken där den gernast fryser igen. Bara för att man inte orkar sopa av taket med bilborsten innan avfärd.
Det har ytterligare en ganska komisk effekt. Dörrsidorna utvändigt värms inte lika bra så det som rinner ner fryser på plåten där och bildar en tjock ishinna på bilens utsida som i värsta fall gör handtagen svåranvända (jag har provat) :D
av MurreR
VolvoB20 skrev:Märkligt värld. Ena stunden ska man spara varenda droppe bränsle som går i motorn. I nästa stund brassar man diesel 6 kW + några kW el för att smälta snö från biltaket ned på marken där den gernast fryser igen. Bara för att man inte orkar sopa av taket med bilborsten innan avfärd.
Märklig värld. Ja tänk att vi människor är olika, härligt va!

Vet att jag egentligen inte behöver förklara eller försvara det jag vill åstadkomma. Men när man är rädd om lacken som jag är och vill undvika att skrapa/borsta så långt det bara går, då måste man smälta snön istället. Spelar ingen roll hur försiktig man är med borsten - det blir repor förr eller senare.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Du får ju inte åka någonstans utan att bilen är (i princip) ren från snö, en kupévärmare smälter inte bort snö från motorhuv och bara i viss mån från taket. Du tvingas allt att borsta av din bil oavsett lack-oro. Leta efter en mjuk snöborste?

För att diskutera själva ämnet så känns det helt ologiskt att inte passa på att sätta en motorvärmare när du ändå gör den här installationen. Förvärm motor + kupé med el istället för med diesel när det är möjligt så spar du lite på miljön.

Vill du spara pengar vad gäller kablar och kontakter så finns det stort utbud av sånt på de flesta bilskrotar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men då hjälper inte det du är ute efter här. Det kommer inte att fungera. En kupévärmare klarar som bäst att smälta snön på rutorna. Där finns ingen lack att skrapa ändå. Ska du smälta snön på plåten får du värma bilen med värmefläktar från utsidan. För att det ska fungera blir du nog tvungen att sätta ett tält över bilen. Men har du det på plats redan när det snöar, behöver du ju inte smälta snön alls.
Jag håller för övrigt med om att om du ändå ska installera det du tänker, då är det vettigare att lägga till en elektrisk motorvärmare också.
av Mwi
MurreR skrev:Vet att jag egentligen inte behöver förklara eller försvara det jag vill åstadkomma. Men när man är rädd om lacken som jag är och vill undvika att skrapa/borsta så långt det bara går, då måste man smälta snön istället. Spelar ingen roll hur försiktig man är med borsten - det blir repor förr eller senare.
Förstår ditt resonemang men tyvärr kommer det aldrig att gå att undvika skador på bilen, testa att ställ dig längst bort på parkeringen vid ett köpcenter och gå en kilometer över den tomma parkeringen för att komma fram till köpcentret. När du går tillbaka till bilen över den tomma parkeringen så kommer du att upptäcka att någon har parkerat precis vid din bil, och den bilägaren har inte samma intresse som du om att vara rädd om sin bil eller andras bilar. Själv har jag börjat betrakta bilar som bruksföremål, givetvis så sköter jag min bil men inget överdrivet frånsett att jag bara köper originaldelar inklusive torkarblad som är orimligt dyra. Så givetvis hade jag köpt orginal kablar och aldrig funderat på något annat.
av Schmoyoho
Förutsatt du håller efter lacken som sig bör så vågar jag påstå du hinner borsta dig högerarmen ur led innan du gör någon skada på lacken. Det är ju en XC70 för bövelen, den är ju tänkt ska tåla liiite hårdare tag än en V70 och kunna köra i liite sämre terräng.

Men om inte annat så kommer du ju ändå åka på att behöva underhållsladda batteriet om du kör dieselvärmaren ofta. Om du ändå ska dra in ett kupéuttag kan du ju bekosta dig motorvärmaren också, så kan du ju underhållsladda lite mindre ofta eller slippa dra dubbla kablar eller något.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]