Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oldtimersmc skrev:
pommesfrittlund skrev:Notera att även generatorns frihjul
kan skära,och förorsaka remhaveri.
Hände mig.

har inte kollat men frihjul till generatorn,varför? är väl bara att släppa på magnetiseringen om man vill att den skall gå lätt...
Det stämmer att generatorns frihjul har ett lager som ska bytas, men inte ens Volvoverkstäderna förefaller känna till detta, då detta inte görs i samband med byte av multirem, rullar, spännare ...

Medlemmen Niclas har skrivit om detta i en tråd (det finns även en länk till en video som behandlar detta efter texten nedan):

Hej Forums medlemmar.
Tänkte bidra med lita information om dessa sk Frihjulsnav för våra generatorer.

Stötte på problemet på min S60 2,5T härom dagen.
Ett skorrande lagerljud i trakten av Generator,AC-Kompressorn gjorde mej uppmärksam på detta.

Ljudet ändrade karaktär tillfälligt vid av/på-slagning av AC´n men återkom oavsett och detta på tomgången ( 700 rpm ).
Efter lite forskning i ämnet är det konstaterat att det sk Frihjulsnavet är boven i dramat.

Ca 900kr hos Volvo + dito special verktyg av en samlad summa på ca 400kr,dvs ca 1300kr.

Nu till saken...
1) Det sk frihjulet är en förbrukningsvara som bör eller skall bytas vid varje multirems byte !
Orsaken är att det slits i takt med remmen och att byta rem men inte frihjul orsakar de flesta haverierna av lagret i frihjulsnavet.

2) Det finns olika modeller av det sk Frihjulsnavet och att montera ett frihjulsnav av annan typ än det som tillverkaren valt kan leda till haverier eller
skador av rem/remspännare mm.

För info kan denna video visa funktion mm...

Mvh: Niclas
Mitt frihjul byttes förra sommaren. Hade ett svagt missljud som jag härledde från området kring multiremmen, men när det var kvar efter service där remmen byttes fick jag mekanikern att lyssna med stetoskop, och då kunde man lätt konstatera att det började bli dåligt. Varför man inte byter tillsammans med remmen förstår jag inte, är ju en slitdel precis som remmen.
oldtimersmc skrev:
pommesfrittlund skrev:Notera att även generatorns frihjul
kan skära,och förorsaka remhaveri.
Hände mig.

har inte kollat men frihjul till generatorn,varför? är väl bara att släppa på magnetiseringen om man vill att den skall gå lätt...
Frihjulet funkar väl "åt andra hållet", liksom... När motorn plötsligt tvingas ned i varv, ska inte generatorankaret behöva bromsas av remmen, utan det får snurra fritt.
Ja, så är det. När generatorns rörelseenergi gör att den vill snurra fortare än motorn, så får den göra det. Därmed belastar man inte remmen med att bromsa in generatorn.
Bra idé för att förlänga remmens livslängd. Tyvärr gör det att man då inte dimensionerar rem och spännare för att klara av att bromsa in generatorn, så skär lagret belastas remmen mer än den klarar av.
På avdrag då skall generatorn ladda max om behov finnes så jag ser ingen anledning till frihjul. Går att hantera rubbet med förmagnetiseringen.
Det är ju tvärtom. Vid tvära sänkningar av motorvarvtalet försöker generatorn driva motorn istället. Det är det som man vill undvika, eftersom man inte alltid hinner öka effektuttaget från generatorn tillräckligt snabbt för att bromsa in generatorn i samma takt som motorn. I och med att växelströmsgeneratorer måste växlas så att de snurrar dubbelt så fort som motorn finns det rätt mycket rörelseenergi i generatorn. Dagens generatorer ska ju kunna ge en förskräcklig massa ström, jämfört med vad som gällde för några decennier sedan, så det är inte så små heller.
Man vill utnyttja rörelseenergin vid motorbroms för att ladda max har jag läst mig till ( laddar 0 vid ax ) men det är inget som jag kan ta gift på, bara teologi...
Det är väl även en fråga om "remgeometri". Remmen är dragen så att den ska kunna hantera att drivningen kommer ifrån vevaxeln. I lägen där generatorn driver, pga "levande kraften" i generatorankaret, kan man tänka sig att det finns risk att den hakar av nåt remhjul och ställer till elände. Därav frihjulet... så länge det funkar.

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]