- sön 13 nov 2016, 13:05
#1124939
Medlemmen Niclas har skrivit om detta i en tråd (det finns även en länk till en video som behandlar detta efter texten nedan):
Hej Forums medlemmar.
Tänkte bidra med lita information om dessa sk Frihjulsnav för våra generatorer.
Stötte på problemet på min S60 2,5T härom dagen.
Ett skorrande lagerljud i trakten av Generator,AC-Kompressorn gjorde mej uppmärksam på detta.
Ljudet ändrade karaktär tillfälligt vid av/på-slagning av AC´n men återkom oavsett och detta på tomgången ( 700 rpm ).
Efter lite forskning i ämnet är det konstaterat att det sk Frihjulsnavet är boven i dramat.
Ca 900kr hos Volvo + dito special verktyg av en samlad summa på ca 400kr,dvs ca 1300kr.
Nu till saken...
1) Det sk frihjulet är en förbrukningsvara som bör eller skall bytas vid varje multirems byte !
Orsaken är att det slits i takt med remmen och att byta rem men inte frihjul orsakar de flesta haverierna av lagret i frihjulsnavet.
2) Det finns olika modeller av det sk Frihjulsnavet och att montera ett frihjulsnav av annan typ än det som tillverkaren valt kan leda till haverier eller
skador av rem/remspännare mm.
För info kan denna video visa funktion mm...
Mvh: Niclas
oldtimersmc skrev:Det stämmer att generatorns frihjul har ett lager som ska bytas, men inte ens Volvoverkstäderna förefaller känna till detta, då detta inte görs i samband med byte av multirem, rullar, spännare ...pommesfrittlund skrev:Notera att även generatorns frihjul
kan skära,och förorsaka remhaveri.
Hände mig.
har inte kollat men frihjul till generatorn,varför? är väl bara att släppa på magnetiseringen om man vill att den skall gå lätt...
Medlemmen Niclas har skrivit om detta i en tråd (det finns även en länk till en video som behandlar detta efter texten nedan):
Hej Forums medlemmar.
Tänkte bidra med lita information om dessa sk Frihjulsnav för våra generatorer.
Stötte på problemet på min S60 2,5T härom dagen.
Ett skorrande lagerljud i trakten av Generator,AC-Kompressorn gjorde mej uppmärksam på detta.
Ljudet ändrade karaktär tillfälligt vid av/på-slagning av AC´n men återkom oavsett och detta på tomgången ( 700 rpm ).
Efter lite forskning i ämnet är det konstaterat att det sk Frihjulsnavet är boven i dramat.
Ca 900kr hos Volvo + dito special verktyg av en samlad summa på ca 400kr,dvs ca 1300kr.
Nu till saken...
1) Det sk frihjulet är en förbrukningsvara som bör eller skall bytas vid varje multirems byte !
Orsaken är att det slits i takt med remmen och att byta rem men inte frihjul orsakar de flesta haverierna av lagret i frihjulsnavet.
2) Det finns olika modeller av det sk Frihjulsnavet och att montera ett frihjulsnav av annan typ än det som tillverkaren valt kan leda till haverier eller
skador av rem/remspännare mm.
För info kan denna video visa funktion mm...
Mvh: Niclas
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.