mf135 skrev:ok, jag ger mig. 10m till fordonet före är ok i 120km/t om man kör Volvo.
Ja, om avståndet uppstod på grund av att någon girade in framför och nu håller på att öka är det ju rimligt. Min bil släpper efter om det är så kort som tio meter och avståndet ökar, men den bromsar inte tvärt. Slutar avståndet att öka saktar den in mer. De flesta häromkring i alla fall är inte fullt så korkade att de girar in så tvärt att avståndet bara blir tio meter i motorvägsfart, dock. Men om de gör det, och dessutom saktar in till min fart, eller rent av lägre, då bromsar bilen, och då är det ju minst sagt befogat. Den behåller inte ett avstånd på tio meter någon längre stund.
Korkat av BMW att bromsa i ett sånt läge och riskera att störa någon bakom...
Ja, det vill jag påstå. Mig skulle det också störa, med så ryckig körning i bilen.
...(fast är det en Volvo där så fixar den väl det).
Säkert. :D Men det kan ju vara en stackare i en BMW där bakom! :mrgreen:
I andra inlägg läser jag att just det där beteendet att tränga sig in framför och stå på bromsen tydligen är vanligt på andra håll än där jag bor. Det är ju fullt möjligt att jag också skulle klaga på funktionen, om jag var tvungen att köra på sådan vägsträckor ofta. Jag har dock testat lite genom att köra förbi en lastbil, men ångra mig strax innan jag passerar bakänden på den, och gå tillbaka in bakom lastbilen. Då bromsar min farthållare rätt rejält, tycker jag.
En gång under sommaren semesterresa hände det att det plötsligt tog stopp framför på en motorväg. Då bromsade farthållaren, men inte mer än att kollisionsvarningen också löste ut. Om det kan man tycka både det ena och det andra, men åtminstone i specifikationen till min modell står det att farthållaren inte bromsar med fullt bromstryck. Oavsett vad som händer. Det gör däremot antikollisionssystemet, med det träder ju inte in förrän det blir kris på riktigt.
De situationer när jag däremot upplever Volvos adaptiva farthållare som väl sävlig i reaktionerna, åtminstone den versionen i min 2012:a, är när en kö saktat in till nästan stopp och börjar rulla igen. Då tar den en god tid på sig att sätta upp farten, så till den grad att andra börjar undra om jag inte märkt att det rör på sig.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.