Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Nej i dom lägena när den framför bromsar in bromsar min in rätt kraftigt... som apersson850 skriver så är hastighetsminskningen betydligt bekvämare och lugnare om den framför fortsätter hålla högre hastighet än en själv.
mf135 skrev:ok, jag ger mig. 10m till fordonet före är ok i 120km/t om man kör Volvo.
Ja, om avståndet uppstod på grund av att någon girade in framför och nu håller på att öka är det ju rimligt. Min bil släpper efter om det är så kort som tio meter och avståndet ökar, men den bromsar inte tvärt. Slutar avståndet att öka saktar den in mer. De flesta häromkring i alla fall är inte fullt så korkade att de girar in så tvärt att avståndet bara blir tio meter i motorvägsfart, dock. Men om de gör det, och dessutom saktar in till min fart, eller rent av lägre, då bromsar bilen, och då är det ju minst sagt befogat. Den behåller inte ett avstånd på tio meter någon längre stund.
Korkat av BMW att bromsa i ett sånt läge och riskera att störa någon bakom...
Ja, det vill jag påstå. Mig skulle det också störa, med så ryckig körning i bilen.
...(fast är det en Volvo där så fixar den väl det).
Säkert. :D Men det kan ju vara en stackare i en BMW där bakom! :mrgreen:

I andra inlägg läser jag att just det där beteendet att tränga sig in framför och stå på bromsen tydligen är vanligt på andra håll än där jag bor. Det är ju fullt möjligt att jag också skulle klaga på funktionen, om jag var tvungen att köra på sådan vägsträckor ofta. Jag har dock testat lite genom att köra förbi en lastbil, men ångra mig strax innan jag passerar bakänden på den, och gå tillbaka in bakom lastbilen. Då bromsar min farthållare rätt rejält, tycker jag.
En gång under sommaren semesterresa hände det att det plötsligt tog stopp framför på en motorväg. Då bromsade farthållaren, men inte mer än att kollisionsvarningen också löste ut. Om det kan man tycka både det ena och det andra, men åtminstone i specifikationen till min modell står det att farthållaren inte bromsar med fullt bromstryck. Oavsett vad som händer. Det gör däremot antikollisionssystemet, med det träder ju inte in förrän det blir kris på riktigt.

De situationer när jag däremot upplever Volvos adaptiva farthållare som väl sävlig i reaktionerna, åtminstone den versionen i min 2012:a, är när en kö saktat in till nästan stopp och börjar rulla igen. Då tar den en god tid på sig att sätta upp farten, så till den grad att andra börjar undra om jag inte märkt att det rör på sig.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det där att bilen är slö igång i kökörning är lite störande faktiskt men ändå förståeligt. Skulle bilen framför ställa sig på bromsen har ens egen bil gått om både tid och utrymme att bromsa in utan att man slår näsan i ratten.
Ja brukar gasa på själv i köer då blir det okej.
av Erst
Det är roligt att folk lägger märke till sådana här relativt små detaljer i beteendet. Det är ändå några människor på volvo som har lagt ner ett antal timmar på att justera det så att det ska bli så. Skillnaden i beteende mellan Volvo och BMW när det kommer in någon framför är inte en slump - jag skulle säga att det är lite enklare att styra avståndsregleringen så som BMW gör i den situationen, och det ligger en del arbete bakom att få till den skillnaden i beteende.

Apropå olika modeller, så tror jag att det finns 5 olika varianter i omlopp.
1. Lite osäker på hur många modeller som fick den. Tror det var i princip s80 executive eller liknande
2. Fanns på s80/v70n. Funkade inte under 30km/h. Lite osäker på skillnader mot ver 1.
3. Introducerades med s60/v60 och fanns på resten av bilarna utom gamla xc90 ganska snart efter det. Första som funkade ner till stopp. Snabbare reaktion på inbromsande och accelererande bilar.
3.5 mindre uppdatering i samband med v40n. Kan nu växla till vanlig farthållare genom långtryck på on/off knapp. Accelererar när man blinkar vänster i farter över 70 km/h, och lite andra mindre ändringar.
4. Kom med SPA plattformen, dvs nya xc 90. Flera nyheter med pilot assist som största nyhet, men även kvickare beteende i låga farter för avståndsregleringen.
På grund av diskussionen i den här tråden har jag kollat lite mer noga hur min bär sig åt.
Den saktar in om bilen framför kör i samma eller lite lägre fart på ungefär 75 m avstånd, om jag kör i ungefär 100 km/h. Inte tvärt, men så det märks. En behaglig inbromsning.
Klämmer jag in mig tätt bakom en annan bil (för att simulera att någon annan lägger sig tätt framför) står den rätt rejält på bromsen för att lugna ner farten. Känns inte alls behagligt, men är förstås nödvändigt för att undvika att ränna in i den framför.

Som jag skrev tidigare har jag inte provat den variant från BMW som beskrevs, men jag anser fortfarande att allt som hittills framförts här visar att Volvo lyckats bättre än BMW med sina implementationer.
av Mwi
På de nyare bilarna anpassar farthållaren inbromsningen efter hastighetsskillnaden på den bilen man hinner upp, vid en liten hastighetsskillnad så släpper den bara gasen och kanske lite motorbroms, är det stor skillnad i fart så bromsar bilen kraftigt och tänder bromsljusen. Man ser även hastigheten på den bil man hinner upp i hastighetsmätaren, det blir ett vitt sträck från din hastighet ner till framförvarande bils hastighet. Så den senaste versionen styrs inte enbart av avståndet utan mer av skillnad i hastighet. Kanske därför TS upplever obehag av att hans bil inte bromsar när någon svänger in tvärt framför honom eftersom den bilen har högre hastighet och inte utgör något problem enligt farthållaren.
Min är alltså inte så ny att den visar framförvarande bils hastighet också (det kräver väl digitalt instrument, något som inte fanns 2012?). Men uppförandet är som du beskriver.
av dissonans
Just att den visar hastigheten på (långsammare) framförvarande bil är så jäkla trevligt. Man får ju inte det i Performance-läget (tyvärr) och då märker man hur stor skillnade den informationen ger. Vet inte vilka andra bilmärken som också ger så bra information?
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]