Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
TommyP86 skrev:Det som ni kan tänka på, är att mekonomen, meca och andra andra klassens aktörer ofta hjälper dej spara in pengar på att skifta mindre mängd delar, eftersom de i övrigt inte sällan är dyrast av alla.
Som icke verkligt exempel, ber du om ett kamremsbyte och en service på din bil, får du just det. Sen, 2000 mil senare pajar multiremspännaren och drivremmen hamnar i kamremstransmissionen, eftersom den byts vid kamremsbyte, vilket de inte vet.
Nu är exemplet bara ett påhittat sådant, men det är just vad man får om man väljer att inte betala volvo-åf.

Man får passa på dom och det slipper du med åf.
Kan ligga litet i detta. Men faktum är att den Volvo-verkstad jag hörde med i början av denna tråd inte var särskilt kommunikabla med vad deras serviceprospekt handlade om. Har alltså ingen aning om det innefattade byte av spännrullar och övriga remmar till VP, kompressor, generator.

Detta är givetvis något jag ska kolla noga.
__
Man får akta sig noga för att ta något för givet, "självklara saker"...
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är alldeles uppenbart att det är stor skillnad på olika Volvoverkstäder. Jag har också bytt/spolat olja i automatlådan, på Volvoverkstad. 2400 kronor. Procentuellt sett är den skillnaden stor, jämfört med att ta ut 3000 för samma jobb.
av volvo244gle
Över elva papp för en service!? :shock: Då hade nog jag förväntat mig att få tillbaka en bil som blivit några årsmodeller nyare också... :P
Galet!..

Finns ingen mening alls med att låta Volvo serva säger jag. Stämplarna i boken är bara värda något de första åren, när bilen är ny och ska säljas igen.
Låt en mindre verkstad få jobbet om du inte har möjlighet att skruva själv. Det enda Volvo måste fixa är mjukvaran, men å andra sidan så är det inget måste heller. Fungerar bilen bra nu trots äldre versioner så kommer den nog fortsätta göra det.

Gjord en "fullservice" på vår V70 2.4 -02 själv och det blev inte så värst dyrt.
Kamremmen byts efter 16.000 mil eller 10 år, och en komplett sats med rem, spännare och löprulle gick på ca 1.300 kr. Bytte även vattenpumpen (400 kr) eftersom bilen hade gått +32.000 mil och var inne på andra remmen.
Första gången, som i ditt fall, så är det inte nödvändigt att byta pumpen i förebyggande syfte.
Man bör även passa på att byta multiremmen, kostnad ca 200 kr.

Och i övrigt..
Tändstift, ca 500 kr.
Luftfilter, ca 200 kr.
Bränslefilter, ca 200 kr.
Oljefilter, 100 kr.
Olja, 400 kr.
Kupéluftfilter, 200 kr.
Bromsvätska, 80 kr för 1 liter på Biltema.
Glykol, 150-200 kr.
Växellådsolja (manuell), 300-400 kr
Styrservoolja CHF (grön), 170 kr på Biltema.

Fick jag verkligen med allt nu? :) Men inga jättesummor alltså, och byter du allt detta (görs definitivt inte vid en vanlig service hos Volvo!) så landar du på i runda slängar 3.500 - 4.000 kr om delarna köps in från Vparts, Skruvat eller Biltema t.ex.
av jpennerb
Upplever inte alls att volvobilar är dyra på service och min lokala volvotekniker gör ett kanonjobb till ett pris som oftast hamnar under andra. Sen anser jag att vår volvo är grymt billig på service om man börjar jämföra andra bilmärken. När jag hör vad kollegor och vänner får betala för sina snåla dieslar typ Subaru, VW, Kia och Audi osv så är det en enorm skillnad. Farsans VW sharan fick han betala runt 7-8 tusen för en stor service utan kamremsbyte
Användarvisningsbild
av apersson850
Att det blir billigare om man gör jobbet själv är tämligen självklart. Varken de som jobbar på eller driver verkstäderna klarar sig utan mat.
av Schmoyoho
Jag tar mitt vanliga exempel, sköljning av automatlåda. Kostade 4500 kr i stockholm för en annan forummedlem, kostade mig 3200 kr i norrbotten. Men visst blir det dyrare när allt kommer samtidigt. Min senaste service kostade 11000 kr också, råkar också vara en S80 -07 men med en annan motor och för mig sammanföll tändstift och multirem+spännare. Och vanlig service också på en sisådär 3000-ish.

Det främsta jag vill lämna in bilen på service för är ju att de kollar igenom den i övrigt, snäppet bättre än besiktningen som bara anmärker om bilen är trafikfarlig. Jag vill att den ska förbli i bra skick vilket jag åtminstone vill tro är lättare om den servas på verkstad. Men visst, själva jobbet att byta olja+filter gör man ju långt billigare själv.
av Nithol
Jag gjorde kamremsbyte utan kvitto på min s80 -07a i onsdags då den började bli 10 år gammal, bilen har rullat 11300 mil.
Köpte kamremssatsen på Mekonomen för 1300kr och själva jobbet tog killen 1100kr för.
Bytte inte vattenpump eller multirem, kanske dumt att inte göra detta nu såhär i efterhand...

Angående spolning av växellådan (automat) så tyckte killen att man gott kunde vänta ett par tusen mil till, men vad har ni för synpunkter på detta?
Killen har jobbat på auktoriserad volvo verkstad i ett flertal år dock inte med med min årsmodell.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bytte olja i min automatlåda efter 12000 mil. Skillnaden i växlingsprestanda var rejäl. Så till den grad att om jag kunnat köra bilen med ny olja först, och sedan direkt med den gamla oljan, då hade jag genast ställt mig frågan "Vad är det för fel på den här?". Men när man kör samma bil hela tiden vänjer man sig, och tänker inte på hur mycket sämre den blir.
Att inte byta aggregatremmen när man ändå är där och joxar, ja, det är dumt. Vattenpumpen brukar klara ett tag till, även om det inte alltid är så.
av Nithol
apersson850 skrev:Jag bytte olja i min automatlåda efter 12000 mil. Skillnaden i växlingsprestanda var rejäl. Så till den grad att om jag kunnat köra bilen med ny olja först, och sedan direkt med den gamla oljan, då hade jag genast ställt mig frågan "Vad är det för fel på den här?". Men när man kör samma bil hela tiden vänjer man sig, och tänker inte på hur mycket sämre den blir.
Att inte byta aggregatremmen när man ändå är där och joxar, ja, det är dumt. Vattenpumpen brukar klara ett tag till, även om det inte alltid är så.
Tack för svar, upplevde du lådan som väldigt ryckig innan bytet av olja?
Min känns ändå ganska mjuk, kanske något ryckig efter hård acceleration (högt varvtal till lägre varvtal) från låg växel till hög.

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]