Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har kört en del både S80N 3,2 och XC70 3,2 awd. Dock inte ägt, men kört rätt mycket. Tycker att ljudet är trevligt, men i övrigt har jag legat på samma förbrukning som min dåvarande S80 V8 awd Executive. Betydligt sämre prestanda, inte lika skön gång, inte lika trevligt ljud som V8. Enda anledningen att inte välja V8 är inköpspriset.

XC70 3,2 awd är faktiskt en av dom törstigaste bilarna jag har kört med Volvoemblem. Detta är dock inte den uppdaterade 3,2:an, utan den på 238hk.

Kan dock tillägga att bränsleförbrukning inte är speciellt viktigt vid köp. Därav har det bara blivit T5, T6, V8 och nu D5 awd Polestar! :wink:
av perhall
LeoniAquila skrev:AWD har jag inte kört, däremot den vanliga 3,2:an. Mycket fin bil. Skall man jämföra med t.ex. BMW så finns det ju en mängd aspekter. Jag har tyvärr inte kört 5-serien, men X3:an (motsv. nya XC60?) var kalas. Styrning var klart bättre än i Volvo S80 och då är ändå BMW:n en liten SUV.

Visst är det så att tidningen AMS färgas av sitt tyska ursprung och gärna favoriserar BMW och Audi. Teknikens Värld tycker jag däremot favoriserar Volvo, svensk som den är. Min uppfattning (från tidningarna alltså!) är att S80 är en mycket bra bil på de flesta punkter, men den räcker ändå inte riktigt ända fram.

Vi bör även beakta modellcyklerna. BMW:n kom redan 2002, Volvon är ju ny.

Till sist vill jag påpeka att bränsleförbrukningen i Volvo inte imponerar. Har inga siffror för AWD, men den vanliga 3,2 drar väl ca 0,98 liter milen. Motsvarande BMW 530i (automat) har 20 hästkrafter fler men drar bara 0,75 liter/mil, blandad körning. Volvo skall väl stå för miljö (bland annat), BMW för sportighet (m.m.). Då tycker jag inte Volvo lyckas särskilt väl på den punkten...
Ingen tvekan om att BMW är snålare, men Volvos uppgivna förbrukning ligger oftast närmare verklig förbrukning än vad BMW:s gör.

Att AMS favoriserar BMW och Audi är också klart, men det tror jag inte beror på ursprunget (om det inte är en direkt övertagen test, förstås). Tyska AMS är betydligt mer positiv till Volvo än vad svenska AMS är!/PH
av Lövet
En 530 E60 med 258hk motorn drar inte i närheten av 0,75 utanför EUs körcykel. Runt 1 liter milen drar de i normal blandad körning. Tyvärr ligger Volvo runt 1,15-1.2 under samma förutsättningar.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]