Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
dissonans skrev:
svergie2 skrev:Gunnarh, det är väl bara till att låta bli att låsa bilen från förarplatsen och låsa den via bakluckan så slipper du att låsa två gånger? :)

Skickat från min OnePlus 3
Men det är ju det som inte går...
Aha! Det var ju riktigt kasst, särskilt när dom har det på V60..

Skickat från min OnePlus 3
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Nä, man får trycka på fjärrkontrollen, eller traska runt till en dörr, som jag skrev.
Jag håller med om att det vore bekvämare om luckan låstes när man stänger den. Tills man råkar göra bort sig med nyckeln...
Så har två av mina tidigare bilar haft Saab/Merca. Låser upp bakluckan med dörrar låsta. Stänger bakluckan,och den är olåst. Det är svårt att tillverka bilar att passa alla individer. Som jag sagt tidigare. Bästa vore om man kunde bygga sin bil,med de bästa grejorna lösningarna från alla märken.
Sånt är ju lätt att göra konfigurerbart i bilarna idag, om man bara vill.
Se på finessen att bakrutetorkaren går om de fram är på när man lägger in backen. Fint tycker jag, men somliga, som inte vill kunna se ut där bak, skyr finessen som pesten. Varför man fortfarande ska behöva åka till verkstad för att få den funktionen bortprogrammerad är bortom allt förnuft. Sätt den i bilkonfigurationsmenyn som ändå finns i Sensus, vet jag. Plus en del annat som också borde vara där.
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Sånt är ju lätt att göra konfigurerbart i bilarna idag, om man bara vill.
Se på finessen att bakrutetorkaren går om de fram är på när man lägger in backen. Fint tycker jag, men somliga, som inte vill kunna se ut där bak, skyr finessen som pesten. Varför man fortfarande ska behöva åka till verkstad för att få den funktionen bortprogrammerad är bortom allt förnuft. Sätt den i bilkonfigurationsmenyn som ändå finns i Sensus, vet jag. Plus en del annat som också borde vara där.
Ja det är en smart lösning. Som att höger backspegel vinklar ner,när man ska parkera. enkelt att se trottoarkanten
av sparwen
Angående få saker bortprogrammerade, är det någon som vet om de kan programmera bort att samtliga dörrar inkl baklucka måste vara stängda innan det går att låsa bilen (från fjärren)?
Tror jag inte. Det är ju dessutom en bra funktion, för då inser man att låsningen inte kommer att göra någon nytta, när en dörr fortfarande inte är stängd, exempelvis. Annars kan man ju tro att man låste, men så står en dörr på glänt.
av sparwen
apersson850 skrev:Tror jag inte. Det är ju dessutom en bra funktion, för då inser man att låsningen inte kommer att göra någon nytta, när en dörr fortfarande inte är stängd, exempelvis. Annars kan man ju tro att man låste, men så står en dörr på glänt.
Jag har ju efter nio år med Volvo vant mig, men det är en funktion jag saknar sedan VW-tiden.

Det problem du nämner, om det skulle ske varnar ju voc (om man har det vill säga).
av sparwen
apersson850 skrev:Jo, en halvtimme senare. Då sitter du redan i avgångshallen, om det vill sig illa.
Absolut. Men det funkade flertalet år på andra bilar som har det för mig utan problem. Antar det funkar för alla andra ägare av bilmärken som har det, annars borde de ta bort funktionen.

Men frågan var om det går att programmera bort eller inte.
Och svaret som önskas är ja eller nej. Och inte tror inte, kanske det går och så vidare.
Man kan göra bilar mer eller mindre smarta. Olika konstruktörer gör olika avväganden.

Jag har i alla fall aldrig sett någon uppgift om att det skulle finnas någon möjlighet att ändra den funktionen.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]