Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Är man ute efter en V70 T5 får man nog ta det som ges, utan att titta på blocket tror jag inet du hittar mer än 5-10st som är max 4-5år gamla, då får du gå ner på 2005-2008 då hittar då säkert några fler.

Edit:
Var tvungen att göra en sökning trots allt, 4st fans det från 2011 och framåt, så det där blir ju roligt värre:

https://www.blocket.se/halland/Volvo_V7 ... m?ca=4&w=3
av valln
Om du ska köpa en T5, köp absolut den nya VEA-motorn och den började monteras i bilar från nov/dec 2013.

Jag vet att detta inte är statistiskt signifikant men på forumet har jag läst om 2-3 motorhaverier på den fordkonstruerade 4-cyl motorn som var innan vea-motorn. Beakta då att det är ytterst få med den motorn som finns i Sverige (och på forumet).
av Lövet
Vart finns de trådarna?

Vill du leta ras så är det ju dieselfemmans aggregatrem som är klassikern här
Mwi: Antagligen inte... "Kravspecar" går ju dock alltid att tumma på, men till en viss gräns. ;)
Det där var ett fint tyskt objekt, men för den slanten så får jag fanimej en V90 T5 med den utrustningen jag vill ha samt 100k kvar i fickan. :D

Derank: Jo precis, och så långt ner går jag inte. Då behåller jag hellre V50n och hinkar på en takbox när det behövs. Det är frugan som är mer desperat än vad jag är, jag däremot vill inte byta till något likvärdigt som bara är större. Ska vi byta så ska vi fan göra det lite mer ordentligt.

valln: Det blir det isåfall, det lär väl inte sitta något annat än VEA i de faceliftade modellerna.
Användarvisningsbild
av Derank
Har du kört nya T4an? gör det, jag tycket den gick riktigt fint, betydligt bättre än 1,6an och hade det inte varit för att jag haft 2st V70 på raken hade jag slagit till på en V70 T4a classic i början av året istället för XC60in.
av valln
Jag önskar förtydliga två saker om mina inlägg vad gäller ford-t5-motorerna och haverier.
1. Om man läser i min historik ser man att jag inte har något direkt emot fordmotorerna. Jag älskar bensinturbo och ogillar dieselmotorer. :wink:
2. Min nästa bil kommer att bli en bensinturbo. Jag har en nu och jag håller mig uppdaterad om en ny bil om det blir så illa att nuvarande bil ex. inlöses efter en krock.

Jag har med säkerhet åtminstone läst om två olika bilar med haveri på T5 som tillverkades några år innan VEA-motorerna lanserades. En var en nog S80, men forumiten var lika glad för han fick en ny motor.... Kort därefter läste jag ett annat inlägg men det skulle kunna ha varit den mindre modelserien 60?
Efter detta har jag tappat intresset för motorn och det är synd för det kunde ha varit ett alternativ för mig!

Efter detta kommer jag inte nämnda det här något mer eftersom jag inte lyckas leta fram något bevis. Jag har inte hitta något vettig sökalternativ.

Bäste TommyP86 kan du leda i bevis att det INTE finns någon tråd som beskriver ett haveri på nämnda fordmotorerna??
Här har du en teoretisk utmaning.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]