Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag undrar också vad som gjort att en bil från 2012 redan behöver ny motor? Min är också en 2012:a, men den går än. Peppar, peppar...
av Yaniz
apersson850 skrev:Jag undrar också vad som gjort att en bil från 2012 redan behöver ny motor? Min är också en 2012:a, men den går än. Peppar, peppar...
Troligen dödskyssen AKA kolv möter ventil.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
såhär skrev han till er som undrar vad som har hänt :-)-)
Den har körts förlänge med kass topp-packning!!
Så två av cylindrarna är väldigt slitna av vattnet som gått in och det har börjat bli övertryck i vevhusventilationen tack vare detta!! Och när topp-packningen blev riktigt dålig började kylarslangar mm gå i sönder! Bilen har gått över 30.000mil!
Men med rätt körning och skötsel hade den gått minst det dubbla till!!
av Yaniz
SkauneJohan skrev:såhär skrev han till er som undrar vad som har hänt :-)-)
Det vete fan! Inte omöjligt men inte troligt!
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Yaniz skrev:
Det vete fan! Inte omöjligt men inte troligt!
håller med dig där yaniz, inget gammal kvalite med gjutjärn nuförtiden, är väl lättmetall alltid i sånt nytt?
av Tartryffel
Den har körts förlänge med kass topp-packning!!
Så två av cylindrarna är väldigt slitna av vattnet som gått in och det har börjat bli övertryck i vevhusventilationen tack vare detta!! Och när topp-packningen blev riktigt dålig började kylarslangar mm gå i sönder! Bilen har gått över 30.000mil!
Och han tycker 29500 för en motor med 2000 mil är för dyrt? Hej å hå.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Cox skrev:Kostar betydligt mer att repa hans gamla, även om man gör det själv!
tänk på att jag bara är en mellanhand och citerar
Nope!! Men de är nog rätt tröga de som skriver på forumen, Kolvringar och packningssatser lär ju knappast kosta 29500kr!! Motorn måste i och ur i vilket fall som helst Och cylindrarna klarar sig med hening, skulle gissa på runt 15.000kr för att renovera motorn! Med jobb och delar! Men ägaren vill inte lägga så mycket om man kan ändra en 199hk motor till 231hk
av Yaniz
SkauneJohan skrev:
Nope!! Men de är nog rätt tröga de som skriver på forumen, Kolvringar och packningssatser lär ju knappast kosta 29500kr!!
Han har faktiskt helt rätt! Kolvringar och packningssatser kostar inte 29500kr!! Hur i hela friden tänkte jag inte på detta!? Ja, jag är nog trög. Jobbet brukar verkstäderna bjuda på, så det blir väl bra med det. Sist vi plockade isär och ihop en motor så var vi tre som gjorde jobbet. Vill minnas att det tog 30-40 timmar lite lagom easy ...

Meddela gärna här på forumet var det finns folk som plockar isär och ihop en motor för 15000 kr inklusive nya delar. Det är nog många av oss tröga som vill ha denna info. Eller kommer engelska resande att göra jobbet dvs de som asfalterar och lägger om tak med stor finnes?
av Cox
Tips från en annan trög person, skev topp med eventuellt brända ventiler kostar en hel del med. Har motorn gått varm är toppen garanterat skev och behöver planas med allt vad det innebär.

Denna tröga person tackar detsamma till drygmasken. Några flera tips lär han inte få i denna fråga !

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]