Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Min väger ju närmare två ton, är högre och fyrhjulsdriven. Den går inte att få ner riktigt lika lågt.
oj är dom så tunga? Kanske för att Volvo är bland dom säkraste bilarna,om inte den säkraste.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Blir spännande hur förbrukningen blir ner till Spanien och hem igen. 300 mil ner, en del körning där, och sedan 300 mil hem igen.
Kommer att tanka tysk superdiesel så snart som möjligt, är nyfiken på vad det gör i kombination med min Polestar D5:a.
Användarvisningsbild
av snepo
MarcusJ skrev:Blir spännande hur förbrukningen blir ner till Spanien och hem igen. 300 mil ner, en del körning där, och sedan 300 mil hem igen.
Kommer att tanka tysk superdiesel så snart som möjligt, är nyfiken på vad det gör i kombination med min Polestar D5:a.
Vad är det för diesel? Skillnaden mot svensk diesel?
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Svensksåld miljödiesel anses allmänt ha lägre energiinnehåll per liter än exempelvis den som säljs i Tyskland.
okey visste jag inte. Är det nåt som märks på bilen,förutom lägre förbrukning kanske. När jag chippade min gamla T6:a sa dom att jag skulle köra på 98 oktan. Provade tre tankar 98-tre tankar 95 oktan. Märkte aldrig nån skillnad vare sig på effekt eller bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet inte. Jag har kört så korta sträckor utomlands med den här bilen, så jag minns knappt ens om jag tankat på annat ställe än i Sverige.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Betydligt bättre diesel i resten av Europa. Högre energiinnehåll än svensk "miljödiesel", men den är inte smutsigare (numera). Förbrukningen kan gå ner med 10% jämfört med svensk diesel. Det märks väldigt stor skillnad i lastbilar! Fullt märkbart i personbilar också.
Som bonus finns det diesel med extra högt cetantal och en del annat smått och gott, t.ex. Shell V-power diesel. Aral har en motsvarighet som ska vara riktigt bra! Den säljs även i UK av BP (samma koncern), när Fifth Gear testade "superdiesel" mot vanlig diesel (i bromsbänk) fick BP/Aral bäst resultat.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Kollade klippet på Youtube.
Shell V-power och BP Ultimate (samma som Aral) var lika bra.
Användarvisningsbild
av snepo
MarcusJ skrev:Betydligt bättre diesel i resten av Europa. Högre energiinnehåll än svensk "miljödiesel", men den är inte smutsigare (numera). Förbrukningen kan gå ner med 10% jämfört med svensk diesel. Det märks väldigt stor skillnad i lastbilar! Fullt märkbart i personbilar också.
Som bonus finns det diesel med extra högt cetantal och en del annat smått och gott, t.ex. Shell V-power diesel. Aral har en motsvarighet som ska vara riktigt bra! Den säljs även i UK av BP (samma koncern), när Fifth Gear testade "superdiesel" mot vanlig diesel (i bromsbänk) fick BP/Aral bäst resultat.
okey synd att inte vi kan få nyttja den fina dieseln
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil