Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke83
TommyP86 skrev:Och det var förstås med samma asfalt,likadana däck, exakt samma rullomkrets och från samma år? Annars är det tämligen godtyckligt.
Japp faktiskt. Mätte sträckan till & från jobbet i en veckas tid. Enorm skillnad.
Men säger sig ganska självklart bredare yta som tar i backen då går det tyngre. Prova att cykla med en cykel som har 28mm breda däck eller en som har 46mm breda däck.
av Lövet
Jo men breddningen är inte alls lika stor i % på ett bildäck som ett cykeldäck om man lägger till en extra centimeter.

Teknikens värld gjorde test med en S60 för några år sedan med alla originaldimensioner från 16 till 18". Om jag minns rätt skiljde det 6-7cl per mil mellan största och minsta dimension. Mellan 16-17" skiljde någon centiliter. Exaktare än labbmätning tror jag inte man kan mäta så de siffrorna litar jag på.
av Robban1976
Blir fortfarande inte klok på ljudet. Blir tokig på det och hela körupplevelsen blir förstörd. Som jag läst mig till så brukar dåliga lager göra att det låter mer eller mindre när man svänger åt olika håll. För mig blir det ingen skillnad.

Runt 30km/h så brummar det ganska mycket från hjulen och ju fortare jag kör så blir brummandet ett frekvent ylande istället. Ett resonansljud som inte är det vanliga susandet som däck annars ger ifrån sig.
Jag har ju lyft bilen och satt händerna kl 12 och kl 6 och känner inget glappt.

Bilen har ju liksom bara gått 5000 mil och är servad hela tiden enligt boken hos Volvohandlaren i Gävle.

Vad skall jag göra? Kan däck/fälg ge ifrån sig ett sånt här jobbigt ylande resonansljud?

Känns sådär att lämna in bilen på felsökning och betala en massa pengar för att de sedan säger att det är däcken som skall låta så...

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
av JE Jr
När jag köpte min S80 '07 med 245/40R18 så satt det halvslitna Pirelli PZero monterade och den var hyffsat spårkänslig

Köpte Conti SportContact5 och satte på istället och bilen blev mkt trevligare :)

Hade en styrled som var lite halvdålig med, och den byttes en stund efter däckbytet och då blev det ännu bättre/mindre spårkänsligt.
av Denesfay
Har Pirelli PZero 245or på mina 18" Cratus originalhjul. Dessa har suttit på sedan fabriksny. Har aldrig varit med om andra däck som har låtit så illa och varit så spårkänsliga som dessa däck. Byt däcken! Jag ska slänga mina åt skogen och kränga på vinterdäck till vintern på dessa fälgar.
av Robban1976
Denesfay skrev:Har Pirelli PZero 245or på mina 18" Cratus originalhjul. Dessa har suttit på sedan fabriksny. Har aldrig varit med om andra däck som har låtit så illa och varit så spårkänsliga som dessa däck. Byt däcken! Jag ska slänga mina åt skogen och kränga på vinterdäck till vintern på dessa fälgar.
Har du liknande ljud av dina? Alltså brummar i lägre fart och sedan ger ett ylande resonansljud i högre fart.
I vissa lägen blir det nästan olidligt att köra bilen.

Dessa har suttit på bilen sen den var ny och är inte slut. Skulle gissa att de rullar en sommar till, men är det däcken som gör detta ljud så pallar jag inte en sommar till.

av Denesfay
Det låter rejält redan från ca 30km/h. Ett speciellt buller som jag ej har fått fram men andra typer av däck. Kör på 20" Achilles nu och dessa låter inte i närheten. Jag tror att Pirellidäcken har blivit torra och tappat sin förmåga. Prova byt så vet du ju om det är däcken.
av Robban1976
Nicke83 skrev:Hur går det för dig?
Det låter fortfarande, så det blir byte av däck inför nästa sommar. Mycket irriterande, men i nuläget höjer jag stereon [WINKING FACE]

Hade funderingar på om man kunde gå ner till 235:or och kanske gå upp till 45 profil, men Volvo verkstaden sa att man helst inte skall ändra detta då nuvarande däckmått är vad bilen är typad med. Får se hur jag gör.

av Nicke83
Robban1976 skrev:
Nicke83 skrev:Hur går det för dig?
Det låter fortfarande, så det blir byte av däck inför nästa sommar. Mycket irriterande, men i nuläget höjer jag stereon [WINKING FACE]

Hade funderingar på om man kunde gå ner till 235:or och kanske gå upp till 45 profil, men Volvo verkstaden sa att man helst inte skall ändra detta då nuvarande däckmått är vad bilen är typad med. Får se hur jag gör.

Vad spelar det för roll bara du har ungefär samma rullomkrets?
Min bil är också typad med 245or ändå kör jag 235 & på vinterdäcken är det ju 205. Så länge rullomkretsen är ungefär detsamma.

Kollas enkelt på http://www.dackhjalp.se/dackomvandlare/

Fyll i nuvarande sen vad du än suger på byta till så ser du skillnaden i mm & %

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]