Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Då är ju djävlar i mig aktiv krängningshämning och väghållningskit med bättre krängningshämmare en "big vaste" om de bara förbättrar väghållningen med 0.01%.
Nu är ju fjädringen inte bara en fråga om "väghållning" (grepp) utan också om andra saker, exempelvis komfort och faktiska/upplevda möjligheter att kontrollera bilen. Hur hjulvinklarna förändras när hjulen fjädrar på det ena eller andra sättet kan också vara av betydelse här.
Användarvisningsbild
av ThomasT
andersuw skrev:Men som jag påpekade tidigare är det inom rimliga gränser inte så mycket greppet på de båda axlarna som förändras (förutsatt att vägbanan är jämn så att följsamhet inte är något egentligt problem). Det handlar mer om styrresponsen. Styrrespons och grepp är inte samma sak även om föraren kan uppleva det så i vissa lägen. En talande kommentar är den som kommer ca 1.30 in i videon där det sägs att det är viktigt att ha lika bra grepp på båda axlarna vilket dock sedan omedelbart korrigeras till en känsla av att ha lika bra grepp på båda axlarna.
Nej, det han säger är(1:15): Desto mer viktförflyttning man gör över axeln(med hjälp av hämmaren) desto mindre grepp får man på axeln. Sedan säger han att man vill ha en bil som känns neutral i sitt uppträdande. Jag vet dessutom av personlig erfarenheter och av de föreläsningar jag har deltagit på, av de diskussioner jag har haft med chassiingenjörer, raceingenjörer mm att greppbilden ändras så det är liksom inget att spekulera i. Tror du inte på mig så får du fråga valfri person inom chassi- eller racingvärlden. Svaret blir dock detsamma...

.
av andersuw
ThomasT skrev:
andersuw skrev:Men som jag påpekade tidigare är det inom rimliga gränser inte så mycket greppet på de båda axlarna som förändras (förutsatt att vägbanan är jämn så att följsamhet inte är något egentligt problem). Det handlar mer om styrresponsen. Styrrespons och grepp är inte samma sak även om föraren kan uppleva det så i vissa lägen. En talande kommentar är den som kommer ca 1.30 in i videon där det sägs att det är viktigt att ha lika bra grepp på båda axlarna vilket dock sedan omedelbart korrigeras till en känsla av att ha lika bra grepp på båda axlarna.
Nej, det han säger är(1:15): Desto mer viktförflyttning man gör över axeln(med hjälp av hämmaren) desto mindre grepp får man på axeln. Sedan säger han att man vill ha en bil som känns neutral i sitt uppträdande.
Vadå nej? Han säger ju precis det jag säger att han sa på den punkt i videon jag angav. Det som är talande är just att han tenderar att blanda ihop faktiskt grepp med känsla av grepp.
ThomasT skrev:Jag vet dessutom av personlig erfarenheter och av de föreläsningar jag har deltagit på, av de diskussioner jag har haft med chassiingenjörer, raceingenjörer mm att greppbilden ändras så det är liksom inget att spekulera i. Tror du inte på mig så får du fråga valfri person inom chassi- eller racingvärlden. Svaret blir dock detsamma...
Om du kikar på den Wikipediatext du själv länkade till, det vill säga den här

https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar

och den jag länkade till, det vill säga den här

http://www.formula1-dictionary.net/slip_angle.html

så ser du att de inte blandar ihop styrrespons och grepp utan skiljer på dem.
Användarvisningsbild
av ThomasT
andersuw skrev:
ThomasT skrev:
Nej, det han säger är(1:15): Desto mer viktförflyttning man gör över axeln(med hjälp av hämmaren) desto mindre grepp får man på axeln. Sedan säger han att man vill ha en bil som känns neutral i sitt uppträdande.
Vadå nej? Han säger ju precis det jag säger att han sa på den punkt i videon jag angav. Det som är talande är just att han tenderar att blanda ihop faktiskt grepp med känsla av grepp.
ThomasT skrev:Jag vet dessutom av personlig erfarenheter och av de föreläsningar jag har deltagit på, av de diskussioner jag har haft med chassiingenjörer, raceingenjörer mm att greppbilden ändras så det är liksom inget att spekulera i. Tror du inte på mig så får du fråga valfri person inom chassi- eller racingvärlden. Svaret blir dock detsamma...
Om du kikar på den Wikipediatext du själv länkade till, det vill säga den här

och den jag länkade till, det vill säga den här

så ser du att de inte blandar ihop styrrespons och grepp utan skiljer på dem.
Jag vet inte riktigt varför du envist blandar in styrrespons och slipangle(som dessutom är två helt olika saker) i diskussionen.

Så om vi håller oss till vad hämmaren påverkar rent greppmässigt, så är det väl bättre att titta på den sidan som beskriver hämmarens funktion: http://www.formula1-dictionary.net/roll ... izers.html Vi kan klippa ut ett kort stycke där det står exakt samma som sägs i youtubefilmen:
"Downside to that is if stabilizers are too stiff, it reduces weight transfer to the outside tires, reducing grip during cornering". Häng dock inte upp er på utrycket "too stiff" eftersom det bara är ett exempel tagit ur sitt sammanhang och reglerna är givetvis applicerbara även inom normala nivåer.

Om man vill grotta ner sig i varför "Weight transfer" påverkar greppet kan man hoppa till stycket om just det: http://www.formula1-dictionary.net/weight_transfer.html

MEN, slutsatsen är fortfarande samma: styvar man upp en hämmare så minskar greppet på den axeln och vice versa.

.
av andersuw
ThomasT skrev:Jag vet inte riktigt varför du envist blandar in styrrespons och slipangle(som dessutom är två helt olika saker) i diskussionen.
Jag envisas med att blanda in dem i diskussionen eftersom du envisas med att blanda ihop grepp å ena sidan med styrrespons och "slip angle" å den andra. Vad beträffar styrrespons och "slip angle" så är de, som du själv redan visat med hjälp av ett citat från Wikipedia, direkt relaterade till varandra. Här är den passage du valde att citera än en gång:

"The other function of anti-roll bars is to tune the handling balance of a car. Understeer or oversteer behavior can be tuned out by changing the proportion of the total roll stiffness that comes from the front and rear axles. Increasing the proportion of roll stiffness at the front increases the proportion of the total load transfer that the front axle reacts to—and decreases the proportion that the rear axle reacts to. In general, this makes the outer front wheel run at a comparatively higher slip angle, and the outer rear wheel to run at a comparatively lower slip angle, which is an understeer effect. Increasing the proportion of roll stiffness at the rear axle has the opposite effect and decreases understeer."

ThomasT skrev:Så om vi håller oss till vad hämmaren påverkar rent greppmässigt, så är det väl bättre att titta på den sidan som beskriver hämmarens funktion: http://www.formula1-dictionary.net/roll ... izers.html Vi kan klippa ut ett kort stycke där det står exakt samma som sägs i youtubefilmen:
"Downside to that is if stabilizers are too stiff, it reduces weight transfer to the outside tires, reducing grip during cornering". Häng dock inte upp er på utrycket "too stiff" eftersom det bara är ett exempel tagit ur sitt sammanhang och reglerna är givetvis applicerbara även inom normala nivåer.
Det som sägs i det citatet stämmer inte. Den sida du länkar till skiljer i likhet med youtube-videon inte mellan "load transfer" och "weight transfer" utan kallar båda för "weight transfer". Det innebär i sin tur att om man ökar grovleken på krängningshämmarna lika mycket både fram och bak så blir "weight transfer", som de definierar begreppet, väsentligen opåverkat eftersom den tyngdpunktsförskjutning (egentlig "weight transfer") som själva krängningen medför är av så liten betydelse jämfört med "load transfer", åtminstone för en personbil.

"Anti-roll bars provide two main functions. The first function is the reduction of body lean. The reduction of body lean is dependent on the total roll stiffness of the vehicle. Increasing the total roll stiffness of a vehicle does not change the steady state total load (weight) transfer from the inside wheels to the outside wheels, it only reduces body lean. The total lateral load transfer is determined by the CG height and track width."

Och ökar man grovleken på krängningshämmaren bara på den ena axeln så ökar, inte minskar, den andel av sammanlagd "load transfer" som den axeln hanterar (i enlighet med vad som framgår av det allra första Wikipediacitatet ovan, inte det närmast föregående).
ThomasT skrev:Om man vill grotta ner sig i varför "Weight transfer" påverkar greppet kan man hoppa till stycket om just det: http://www.formula1-dictionary.net/weight_transfer.html

MEN, slutsatsen är fortfarande samma: styvar man upp en hämmare så minskar greppet på den axeln och vice versa.
Du glömmer bort det citat från samma website som jag gav dig tidigare:

"The greater the slip angle, the larger [the] portion of the contact patch that is slipping. At some point there is so little part of the contact patch that is not slipping that traction is lost and the tire begins to slide. Until shortly before then, slide traction increases."

"Tires seem to operate at their peak performance when they are under a few degrees of slip angle, they generate the most grip at that particular slip angle. For race and high performance tires this optimum slip angle is around 6 to 10 degrees while this number is a little lower for street tires."

Summa summarum: Den relativa grovleken hos krängningshämmaren fram och bak har en direkt inverkan på slip-angle och därmed styrrespons (över- kontra understyrning). Men den behöver för den skull inte ändra greppet fram jämfört med bak särskilt mycket, förutsatt att man håller sig inom vissa gränser. Som jag hoppas har framgått vid det här laget är grepp och styrrespons inte samma sak även om hög styrrespons (överstyrning) subjektivt kan uppfattas som att man har bra grepp fram och sämre bak och låg styrrespons (understyrning) som att man har motsatsen.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]