leiwi skrev:VolvoB20 skrev:Så här står det ju i Trafikförordningen.
15 § Annat ljus som enligt 3 kap. 71 § trafikförordningen (1998:1276) är
tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får endast
avges med varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad
halvljusstrålkastare.
Endast två sådana lyktor eller strålkastare får samtidigt lysa.
Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får fordon brukas med
halvljus eller varselljus utan att skyltlykta är tänd. Detta gäller dock inte vid
färd i mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller
liknande omständigheter föranleder att skyltlyktan behöver vara tänd.
Bil som uppfyller kraven för varsellykta i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente
48 får (se 3 kap. 1 §), utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen, brukas
under dagsljus utan att föreskrivna lyktor baktill och på sidan är tända
ECE-R48 § 6.19.7
Automatisk inkoppling när motorn startas. Varselljusen måste kopplas
från automatiskt när strålkastarna eller dimstrålkastarna kopplas in
DRL/Varselljus är ju godkänt tillsammans med positionsljusen om bilen är typad utan. Är den typad med får du även köra med bakljuset släckt, då behövs en ljussensor som tänder bakljusen när det blir mörkt.
Det står inget om ljussensor, du får själv se till att slå om till halvljus när det blir mörkt.
Riktigt så enkelt är det kanske inte ,bilar som är E typgodkända begränsas att modifiera utrustning och funktioner på ett mycket strikt sätt , vilket i praktiken innebär att alla förändringar eller modifieringar är olagliga
Men om bilen nu är E typgodkänd och all modifiering är olaglig, hur han det då vara lagligt att modifiera genom att koppla ur dimljusen vid besiktning?
Om bilen inte är E-typad utan extraljus får man då modifiera den med extraljus, men inte med varselljus tex, en får man montera dimljus?.Var hittar man alla dessa specialregler,
Eller är det så att jag inte får ändra dimljuslampan för den är typad där den sitter, men jag får montera både extraljus och drl/varselljus bara jag gör det bredvid befintlig typad lykta?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.