Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bild på problemet, PF2, inringad på nedre delen av bilden. Sprickan syns nu tydligt vid sidan om den egentliga säkrings-spalten som med stor sannolikhet är en speciell smältmetall för säkringar med ungefär samma hållfasthet som tenn/bly, dvs totalt oduglig på att ta upp krafter i någon led. Och krafter uppstår det dessvärre när man byter batteri. Och nu är det försent för Volvo att reparera sina misstag, V70 produceras ju inte längre....
Undrar om det ser likadant ut i V90?

I den övre ringen ser man samma lösning i PF2 från sidan, Den bruna kåpan täcker säkringsytan som jag tog bort för att upptäcka felet på PF1
Bilagor
PF2.jpg
PF2.jpg (348 KiB) Visad 387 gånger
Skulle ta fram stora lödpennan eller tom lödkolven och värma om denna med lite lös elektronikfluss så att ytorna väter ihop igen. - det är kanske tom att det är vanlig lödtenn (eller blyfri motsvarighet) i denna skarv

Sedan kan jag inget annat än hålla med om att lösningen inte är bra - även säkringsfunktionen är högst tveksam då att metallen blir så varm att den smälter så garanterar det inte att strömmen bryts med den konstruktionen - på gamla rörradioapparater hade man ofta sprättsäkringar, ofta på redan existerande effektmotstånd, men där var det konstruerad så att ena polen fjädrade ut en bit och garanterade bröt kretsen om använde smältmetallen mjuknade för att effektmotståndet blev för varmt och av bilden ovan ser jag ingen sådan funktion som drar isär för att garantera bruten krets när smältmetallen mjuknat.
Dra inte alla elkonstruktörer över en kam nu! Vi är den del som inte är helt bakvända på mekanik heller.
Jag har också sett att den där säkringskonstruktionen verkar ömtålig, så jag var noga med att inte bända på den när jag hade batteriet borta från bilen.
När jag behövde byta startmotor på min 850 hade den gått 35000 mil, så visst kan de vara uppslitna vid den tiden. Men jag provade att bygla den grova matningen från batteriet med en startkabel när jag felsökte. Det gjorde ingen skillnad. Nu hade inte 850 någon säkring av det här slaget, men kablar kan ju gå av, de också.
Håller med xxargs, flussa o värm. Flyter det inte ihop trots ett bra fluss (t.ex. Stannol Multifix 450-01)
kan du bli tvungen att tillföra mer lod, så att lodbryggan når bägge bitarna.
Givetvis ändrar det lodets egenskaper som säkring, men vad gör man?
Ingen av oss vet om det är vanligt lod, blyfritt eller något annat.
Och använd en stor lödpenna eller kolv så att du inte behöver värma så länge.
Om du googlar "fordonssäkring skruv" får du träffar hos ELFA. Dom har massor med säkringar med fästöron.
Istället för lödningen kan man öka avståndet mellan plåtändarna och skarva ihop med en säkring.
Fast den tål ju heller inga större mekaniska belastningar, och det blir fler övergångar (elektriska förluster).
Kollat upp Elfa. Det finns säkringar upp till 150A. Frågan är vad man ska sätta dit? Det finns inget värde för PF1/2 i elschemat, men det kanske finns en lista i boken... Yes, det gör det:150A, för båda huvudsäkringarna, beställer några stycken, löder man fast dom får man små förluster...
Hmm... Det blev Biltema i stället... 4*40A blir 160, funkar inte det här får jag väl konsultera Elfa ändå, det hade väl blivit ordentligare, dessutom är det nästan gratis, 30 kronor om dom finns i butiken i Solna, annars blir det dyrare, det här blir oslagbart billigast, SEK 8:- med 6 säkringar i reserv, plus lödkolven(Jula) men det är ju en investering ;-)

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]