Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Niclas skrev:Den rullar fritt även i 90km/h :-)-)
Mycket möjligt. Fast om jag någon gång måste börja färden med kraftig utförskörning i alperna hoppas jag att den agerar annorlunda. ;-) Tyckte mig för övrigt märka idag att den här drivlinan verkar känna av kraftig utförsbacke och då ger lite mer motorbroms än normalt även i D-läge. Men när jag kom fram till utförsbacken ifråga var motor/låda redan halvvarma.

Vid nästa kallstart skall jag passa på att testa hur den gör om man övergår till manuellt läge. Helt utan möjlighet till motorbroms om den skulle behövas vill jag ogärna köra ens de få minuter bilen är kall. ;-)
av Niclas
Jag har en backe som är ett par 100m ganska tidigt efter start. I den kan man ganska enkelt rulla från 40 till 60 km/h. Så där måste man bromsa om man ska hålla hastigheten när motorn är kall. Jag hade nog föredragit motorbroms som det var förr :D
Användarvisningsbild
av Rillee
Men har man inte sämre motorbroms på en diesel?
av andersuw
Rillee skrev:Men har man inte sämre motorbroms på en diesel?
Vilken förklaring har du i åtanke? Menar du på grund av det lägre varvatalet och det faktum att insuget inte bromsar? Å andra sidan har ju dieslar högre kompressionsförhållande och mer luft att komprimera.
Användarvisningsbild
av Rillee
andersuw skrev:
Vilken förklaring har du i åtanke? Menar du på grund av det lägre varvatalet och det faktum att insuget inte bromsar? Å andra sidan har ju dieslar högre kompressionsförhållande och mer luft att komprimera.
Har ingen direkt förklaring kan inte så mycket om motorer, men komprimerar man luften borde inte den ge kraft när kolven går åt andra hålet, så att det blir ett nollspel
av andersuw
Rillee skrev:
andersuw skrev:
Har ingen direkt förklaring kan inte så mycket om motorer, men komprimerar man luften borde inte den ge kraft när kolven går åt andra hålet, så att det blir ett nollspel
Jo rimligen. Måste medge att jag inte grunnat på eventuella skillnader mellan diesel och bensin när det gäller motorbroms. Wikipedias artikel i ämnet är dock klargörande:

https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_braking

Vad man kan läsa där är bland annat att man på vissa större lastbilar kringgår det nollsummespel ifråga om kompressionen som du pekar på genom att öppna avgasventilen direkt efter kompressionstakten. Det man också kan läsa är att man även på personbilsdieslar kan får ökad motorbroms med hjälp av a) partikelfiltret samt b) EGR-ventilen som kombineras med något som kan liknas vid ett gasspjäll. Den VEA-motor som är aktuell i den här tråden har bådadera (partikelfilter och EGR-ventil med "gasspjäll").
Användarvisningsbild
av Perra83
När jag köpte min första diesel S60 D5 manuell för sex år sedan reagerade jag direkt på att den hade sämre motorbroms mot tidigare bilar. Vet inte vad det kan bero på.

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]