Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
EliasS skrev: Är det någonting annat som vi bör ha i åtanke när vi kommer äga bilen så länge? Om vi köper en bil som närmar sig 10.000 mil och vi sedan kommer äga den en bit över 20.000 mil?

Mvh Elias
De främre länkarmsbussningarna bak brukar vara slut (eller slut inom kort) på V70 efter ca: 10.000 mil. Det brukar gå att kolla om du öppnar bakdörrarna och gungar bilen genom att kraftigt trycka ned baksätet upprepade gånger. Då brukar det höras ett gnisslande eller gnekande ljud. Krävs specialverktyg för byte och är inte särskilt billigt. Det är inget bilprovningen klagar på, men bilen beter sig obehagligt i kurvor i högre hastigheter. AC:n brukar läcka, men det är svårt att kolla eftersom handlaren toppar köldmedium innan visning. En del har haft problem med läckande styrväxel, men det är inte heller lätt att kolla. Dyrt att åtgärda.
Användarvisningsbild
av StefanN
Nicke83 skrev:Om man väljer att köpa en begagnad v70 med kinetic så har man inte xenon i halvljuset?

Vad skiljer mer mellan momentum & kinetic? Har sett det är skillnad på ratten att kinetic inte har silver inlägg men det har alla andra utrustningsnivåer men vad skiljer mer än så om man ska jämför de två nivåerna mot varandra.

Har alla volvo v70 nivåreglering?
Skiljer det i hur mätartavlor och infoskärmen är utformade i olika utrustningsnivåerna?
Du har ju en av världens sämsta klädslar också i en Kinetic så bara det gör att man inte köper det.
Nivåreglering är inte standard.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Annars så brukar 3.2:orna vara relativt välutrustade för rimliga pengar.

Den har ju även kamkedja. Så det blir inga super dyra servicar.
Visserligen så går det åt ca 7,5l olja vid oljebyte.
Så oljebytet blir ju några kronor dyrare än på dom små motorerna.

Trevlig motor överlag som gör sig bra i en V/XC70.

Fartresurser, ja det drar jämt med en 2.5FT 231hk.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vi pratar om en bil till någon som vill transportera sig från A till B med, så ser man förslag på 3.2:or, vilka rattar som sitter i vilken årsmodell m.m. Ibland blir man lite förundrad. :roll:
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
MartinS skrev:Vi pratar om en bil till någon som vill transportera sig från A till B med, så ser man förslag på 3.2:or, vilka rattar som sitter i vilken årsmodell m.m. Ibland blir man lite förundrad. :roll:
Skulle inte en 3.2a duga för att transportera sig från punkt a till b?

TS skrev att han hade en viss budget.
Och många 3.2or ligger inom den bugeten.
Användarvisningsbild
av MartinS
3.2:an duger utmärkt, men jag tror det finns förnuftigare val om man inte uppskattar motorn i sig.

När jag sökte på blocket i östergötland med kringliggande län fick jag inte upp en enda 3.2:a under 100kkr med vettiga mil (typ upp till 12kmil).
av Lövet
Varför är miltal över 12k "ovettiga"? 3.2 motorn håller hur bra som helst, den går närmast på tomgång mestadels av tiden.
Bensin drar den helt klart, jag snittade 1.18 tror jag. Utan att ha några vetenskapliga argument skulle jag tro att just 3.2an är en av de motorer som kommer hålla allra längst.

Det största "problemet" med den motorn tyckte jag var att den lät som en cirkelsåg första 5 sekunderna när den kallstartades. Hemskt oljud som dolde nästan allt trevligt ljud som en nystartad sexa normalt bjuder på.
av EliasS
Fantastiskt vad mycket hjälp man fick här, många som hjälper till :)

Tycker att bensin 2.0F som några av er har pratat om nu låter som ett bra val, från årsmodel 2010 då som några av er också nämnde, samt att den skulle ha något paket över Kinetic.

Känns som att en hel del av er tycker att vår budget borde på upp något? Om jag skulle säga 120 000 som max istället, skulle våra valmöjligheter öka markant? Kvalitet / kvantiet?

Mvh Elias
av Rådlös
Bara för att påpeka lite: Bokstaven "F" betyder att motorn kan köras på alternativbränsle. Så när du säger "2.0F bensin" så blir det lite dubbeltydigt. Du kan köra en F-motor på 100%bensin, men du kan också köra den på 100% E85 och allt däremellan. Fortsättningen på detta blir överkurs, så det håller vi inne med så länge du inte bryr dig om det. Men jag berättar gärna om du vill veta mer. Säg till i så fall.
Men F betyder alltså alternativbränsle. Vill du ha en bil som enbart är avsedd för bensin, ingen möjlighet att köra på något annat, så skall den inte heta F i modellnamnet.
av Yaniz
Rådlös skrev:Bara för att påpeka lite: Bokstaven "F" betyder att motorn kan köras på alternativbränsle. Så när du säger "2.0F bensin" så blir det lite dubbeltydigt. Du kan köra en F-motor på 100%bensin, men du kan också köra den på 100% E85 och allt däremellan. Fortsättningen på detta blir överkurs, så det håller vi inne med så länge du inte bryr dig om det. Men jag berättar gärna om du vill veta mer. Säg till i så fall.
Men F betyder alltså alternativbränsle. Vill du ha en bil som enbart är avsedd för bensin, ingen möjlighet att köra på något annat, så skall den inte heta F i modellnamnet.
Ska vi vara odrägligt petiga så står "F" för Flexi(fuel) som i flexibel = böjlig, smidig, elastisk, anpassningsbar, föränderlig, mångsidig, öppen, rörlig, flyttbar osv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]