Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Man undrar ju varför vissa då går sönder på 5000mil? Är ju inte riktigt en fråga om handhavande fel tycker man. Svårt att påverka något själv.
Femman förspänner ju kopplingen mer för att kompensera för att det tar tid att bygga upp tryck, vilket fyran inte behöver. Alltså sliter man mer lameller i kopplingen, och det i samband med avsaknad av filter blir inge bra.
apersson850 skrev: Däremot kan en slutväxelolja hålla bilen ut, åtminstone om den byts en gång i början eller är försedd med ett filter som klarar att ta hand om inkörningssnafset som bildas.
Problemet med slutväxeln är att olja sakta kan läcka ut vid drivaxlarna, och för låg nivå är ju aldrig bra, oavsett hur fin oljan än må vara.
Excuse me, read this topic over google.translate, and have not good english :oops: :( But I must say:

on russian forums have many messages with similar problem.
As we see around - problem with Haldex 5 from MY13 to MY15;
Autos - XC60/XC70, but not all V40CC and not all S60AWD;
Odometers - different. from 7K (others) km to 35K (like me);

AOC pump died because of this:
Bild
Bild
Above after trip 20800 km. XC70 D4 AWD

Trip 14600 km (XC60/D4/2015):
Bild

Trip 8000km (!) (XC60/D4/2014, sorry for quality-scarry):
Bild
Bild
As example:
this state after 50K km.
Bild
Bild

Clean pump:
Bild

20K km. after cleaning:
Bild

On these service we clean not only pump, but with casing
Bild

Don't understand why this happed :( Looks like mistake in manufactures :(
VolvoCars says - this state of AOC and oil normal...
Haldex Gen 5 (after 2013) is crap compared to Gen 4 for a number of reasons.

-Hardware in Gen 5 is slow so Volvo have compensated this by activating the clutch prematurely and in many situations when it is not needed, this creates lots of wear an tear.
-Oil volume in reduced to almost half compared to Gen 4
-Clutcplates are smaller
-The real oilfilter was removed to save even more money.

Volvo seems to try to adress the problem by reverting to the original software that engages the AWD less and slower to make it last, sacrificing the performance and giving really bad traction again.

As we say in Sweden, Haldex Gen 5, It is like to choose between plauge or cholera.

There is one software that gives good traction but it kills the AWD clutch in no time.
There is another software that saves the AWD clutch but kills the traction.
VolvoB20 skrev:Haldex Gen 5 (after 2013) is crap compared to Gen 4
As we say in Sweden, Haldex Gen 5, It is like to choose between plauge or cholera.

There is one software that gives good traction but it kills the AWD clutch in no time.
There is another software that saves the AWD clutch but kills the traction.
Det är ju ingen hemlighet på forumet att du har denna åsikt, jag håller dock inte riktigt med i den hårda kritiken.
Jag kör en hel del fjällkörning och jag har ofta stor släpvagn efter, med förra bilen körde jag 5000mil Gen4 och med nuvarande har jag hunnit med 200mil fjällkörning med släp.
Efter allt jag läst här (främst postat av dig) så var jag inställd på att bakhjulsdriften skulle kännas sämre/långsammare än på förra bilen.
Men än så länge kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad, varken vid körning på isiga vägar, framkomlighet på oplogade vägar eller vid start i isiga korsningar.

Om nu hållbarheten visar sig vara mycket sämre så är det såklart kasst, men det är en annan sak.
Gabriel skrev:[
Jag kör en hel del fjällkörning och jag har ofta stor släpvagn efter, med förra bilen körde jag 5000mil Gen4 och med nuvarande har jag hunnit med 200mil fjällkörning med släp.
Du har mjukvaran i din MY-16 som drar åt Haldexkopplingen hårt, ofta och iförtid, vare sig det behövs eller ej. Den driver grymt bra men sliter hårt på grejjerna.

Klart duinte har kört slut på den ännu om du bara rullat 200 mil med den.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]