Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det gäller ju bara Drive E, vad jag kan se. Samma på XC60:

Växlingarna har kalibrerats för att ge en mer direkt och precis körupplevelse samt snabbare acceleration. Växelpunkterna har kalibrerats för att effektivt utnyttja den optimerade prestandan i motorns mellanregister. Gear hold-funktionen håller växeln under kurvtagning med höga laterala g-krafter, något som hindrar oönskade växlingar mitt i en kurva som kan sätta bilen ur balans.

Men endast Drive E, och det är ju en helt annan låda.
Jag hade tidigare en passat 2010 med DSG. Jag måste dock säga att jag föredrar automaten i min XC70 D5 AWD 2015. Jag tycker denna 6-växlade automat har oförtjänt dåligt rykte. Efter ett tag lär man sig köra på varvtal då växellådan ligger i lockup mode. Det gäller att anpassa gaspedal därefter och då fungerar det ganska bra tycker jag.
Derank skrev:
Desmodue skrev:Släng in Polestar så blir lådan trevligare.
Vad har Polestar med lådan att göra? har de ny mjukis för lådan då el vad menar du?

Menar du att den växlar senare pga ökat vrid/HK?
Hk och vrid är en liten del av Polestaroptimeringen. Gasrespons, lock up, hur snabbt den växlar, att den inte motorbromsar när du släpper gasen snabbt osv.
En sådan sak som att stå i en t-korsning och vela om man ska hinna ut eller ej. Innan Polestar tog det en evighet innan den reagerade och sedan slirade den i ytterligare en evighet. Nu så greppar den direkt och drar iväg.
Läs på deras webbplats.
På en manuell känns det som att man får mindre för pengarna.
5cylindrar skrev:Jag hade tidigare en passat 2010 med DSG. Jag måste dock säga att jag föredrar automaten i min XC70 D5 AWD 2015. Jag tycker denna 6-växlade automat har oförtjänt dåligt rykte. Efter ett tag lär man sig köra på varvtal då växellådan ligger i lockup mode. Det gäller att anpassa gaspedal därefter och då fungerar det ganska bra tycker jag.
Exakt - lådan fungerar helt ok
Hur man hanterar gaspedalen har en avgörande betydelse, hur mycket man trampar, hur fort man trampar ner

Polestar SW för växellådan handlar mest om att sälja konserverad gröt - gasrespons och kalibrerade växlingspunkter :)
Samt Placeboeffekt, något man kan ta mycket pengar för

Bild
Växlingarna har kalibrerats för att ge en mer direkt och precis körupplevelse samt snabbare acceleration. Växelpunkterna har kalibrerats för att effektivt utnyttja den optimerade prestandan i motorns mellanregister. Gear hold-funktionen håller växeln under kurvtagning med höga laterala g-krafter, något som hindrar oönskade växlingar mitt i en kurva som kan sätta bilen ur balans.
Derank skrev:Det gäller ju bara Drive E, vad jag kan se. Samma på XC60:

Vad får dig att dra den slutsatsen? Vad är din källa?
Momentum skrev:Polestar SW för växellådan handlar mest om att sälja konserverad gröt - gasrespons och kalibrerade växlingspunkter :)
Nyss betvivlade du att man överhuvudtaget förändrade mjukvaran för växellådan. Nu har du tydligen plötsligt förstått att man gör det men istället snabbt hoppat över till slutsatsen att det inte är någon poäng att man gör det. Var vänlig utveckla din synpunkt. Vad är det för fel med att anpassa lådan till motorns förändrade prestanda? Vad är det allmänt sett för fel med förändring av mjukvarustyrning av hårdvarukomponenter? Please be specific!
andersuw skrev:
Derank skrev:Det gäller ju bara Drive E, vad jag kan se. Samma på XC60:

Vad får dig att dra den slutsatsen? Vad är din källa?

Men vad fan, det står ju där, vad är det för jävla svar man får av dig varenda gång....källa på det, källa på det, det står ju för fan på Polestars hemsida:

I den nya generationen Polestar Performance-optimering för Drive-E-motorer får du en helt ny körupplevelse i din Volvo. Polestars ingenjörer har nu fört över samma helhetsfilosofi som när de optimerar racingbilar för banan till de nya optimeringarna för Drive-E; Volvos senaste och mest avancerade drivlina någonsin.
Inte mindre än fem viktiga prestandaområden har optimerats för att ge en bättre, mer balanserad och dynamisk körupplevelse. De snabbare och mer exakta svaren på förarens kommandon ger en bil med ett tydligt och förutsägbart beteende, vilket är viktigt för all aktiv bilkörning oavsett om det är på racingbanan eller på vanliga vägar.
Se vad våra ingenjörer har gjort för att ta körglädje till nästa nivå.

Gasrespons

Gasreponsen har optimerats för förbättrad feedback och respons, exempelvis vid en omkörning eller under aktiv körning på en kurvig väg. Kalibreringen innebär att motorn svarar snabbare på förarens kommandon och ger därigenom en mer precis körupplevelse.

Växelhastighet*

Växlingshastigheten har ökats för att bilen ska accelerera snabbare och reagerar mer direkt på förarens kommandon, exempelvis vid en snabb nedväxling inför en omkörning. En snabbare växellåda ger föraren mer direkt kontroll över bilen.

Ser du att det står DRIVE-E!
5cylindrar skrev:Jag hade tidigare en passat 2010 med DSG. Jag måste dock säga att jag föredrar automaten i min XC70 D5 AWD 2015. Jag tycker denna 6-växlade automat har oförtjänt dåligt rykte. Efter ett tag lär man sig köra på varvtal då växellådan ligger i lockup mode. Det gäller att anpassa gaspedal därefter och då fungerar det ganska bra tycker jag.
Det där har jag redan lärt mig men det blir ett jäkla trixande med gaspellen,,, lite som att köra manuell,,,

Vilket fabrikat är bäst att köra om jag vill motoroptimera denna? Av de externa då och inte Polestar?

/C
andersuw skrev:
Momentum skrev:Polestar SW för växellådan handlar mest om att sälja konserverad gröt - gasrespons och kalibrerade växlingspunkter :)
Nyss betvivlade du att man överhuvudtaget förändrade mjukvaran för växellådan.
Man förändrar den INTE på den bil som tråden handlar om - V70 D4 AWD CS -16 181hk 5:a och sexpetad automatlåda.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]