Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:Mmm, högt vridmoment vid lågt varvtal är bra för smidig vardagskörning, men i dieslar följs det ofta av att man rätt tydligt märker av momentripplet som motorn ger. Automatlåda med begränsad lockup kan lindra lite.
Ja så säger fysikens lagar. Å andra sidan måste jag säga att det ripplar väldigt måttligt i min D4. Och jag är ändå en newbie när det gäller diesel så när som på traktorerfarenheter i unga år. Man måste nog vara lite prinsessa på (stj)ärten för att störa sig på det så som det är implementerat i en VEA.
apersson850 skrev:Mina två döttrar hade i yngre år helt olika inställning till när jag tryckte på med min 854 Turbo. Det var som att ha två olika GPS i bilen samtidigt, programmerade med olika destinationer.
Så den ena skrek av rädsla och den andra av fröjd eller vad? :D
av andersuw
EjS skrev:Högt vridmoment vid högt varvtal är bra på autobahn.
Högt vrid vid lågt varvtal är bättre. Min D4 fixar den hastigheten vid ca 3000 rpm istället för bortemot 5000 rpm. ;-) Nu kör jag sällan så fort men det är en annan sak. Tyskarna borde också begränsa till 130 som annat folk. Vill man köra fortare finns det banor för sån't. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Knota skrev:Jag hoppas han motorbromsar...
0,43 ser jag bara på min vid motorbroms eller om den får åka fritt fall på nöjesparken!
Signaturen EjS är dansk, såvitt jag har förstått. I Danmark räknar de som i USA, fast i SI-enheter. Så det står 4,3 km/liter, inte tvärtom. Räknat "på svenska" blir detta alltså 23,3 liter/100 km, eller 2,33 l/mil.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Ja danskar e lite konstiga:)
Användarvisningsbild
av EjS
Apersson: det är helt rätt. Det är fullt ös på motoren.

Efter en halv timme på en helt rak autobahn utan trafik säger färddator 200 km kvar på en halv tank.

Bild
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]