Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snabbis
Fixen gäller framdörrar, och för att man ska byta något på garanti, så måste ju felet va framme vid besöket, på garanti byter man inget i förebyggande syfte, isåfall är det kampanjer att bilar blir återkallade, vilket en plastbit på dörren antagligen inte kommer falla under=)
snabbis skrev:Fixen gäller framdörrar, och för att man ska byta något på garanti, så måste ju felet va framme vid besöket, på garanti byter man inget i förebyggande syfte, isåfall är det kampanjer att bilar blir återkallade, vilket en plastbit på dörren antagligen inte kommer falla under=)
Okej, tack! Då är det ju inga problem annat än att man får se till att den på andra dörren blir lös innan garantin går ut :)
Väcker gammal tråd i liv igen. Efter första listen släppt så har jag i omgångar nu bytt ut samtliga lister. Senaste servicen nu för ca 1 månad sedan och 2300 mil totalt fick dom även byta plasten runt bägge hjulhusen fram ...

Såg nu i morse att listen på förardörren släppt, DEN ÄR JU REDAN BYTT EN GÅNG!!! Dags och ta upp detta med Volvo centralt eller vad tycker ni? När garantin tar slut så kommer jag ju behöva höja krediten på mitt volvokort för att ha råd att byta samtliga lister på årsbasis om detta skall fortsätta?!?
least skrev:Limma fast listerna med lämpligt lim? Jag antar att det är tejpen som inte tål kallt/varmt, avfettning etc.
På en bil för 420 000 som är ca ett år gammal? Ne, det har jag ingen lust att göra.
av least
Då är det bara att lämna in på garanti. Men listen som du får är lika bra eller dålig som den som du redan har.
Jag hade nog kollat upp lämpliga lim och sen limmat fast listen som lossnar.

Och priset på bilen har nog inget att göra med listens hållbarhet.
Detta är en fråga om att avfettning och andra kem kommer åt att lösa upp tejpens lim.

Och då är lösningen att man får till ett bättre lim, men den lösningen lär inte komma från Volvo.
Jag skulle nog hört med Henkel eller annan limtillverare som är leverantör till bilindustrin.
Ett lösningsfritt lim som är demonterbart utan att skada lacken är vad som behövs.
least skrev:Då är det bara att lämna in på garanti. Men listen som du får är lika bra eller dålig som den som du redan har.
Jag hade nog kollat upp lämpliga lim och sen limmat fast listen som lossnar.

Och priset på bilen har nog inget att göra med listens hållbarhet.
Detta är en fråga om att avfettning och andra kem kommer åt att lösa upp tejpens lim.

Och då är lösningen att man får till ett bättre lim, men den lösningen lär inte komma från Volvo.
Jag skulle nog hört med Henkel eller annan limtillverare som är leverantör till bilindustrin.
Ett lösningsfritt lim som är demonterbart utan att skada lacken är vad som behövs.
Jag håller inte med dig. Vore det så vanligt att denna bilmodell tappar lister 5 gånger per år borde man se rätt många XC70 på vägarna utan lister. Och när det gäller avfettning så tvättar jag bilen själv i egen tvätthall. Använder uteslutande Smartab Chemicals produkter. Främst deras alkaliska avfettning (Safe TW 39) och denna påverkar icke gummi/klister. Har kanske kört kallavfettning 2 - 3 gånger på bilen.

Lite intressant fakta, min far har en likadan bil som är uttagen ca 1 månad efter mig, tvättad i samma tvätthall med samma produkter, uppskattningsvis är vi lika noga och tvättar ungefär lika ofta. På hans bil har listerna inte släppt en enda gång. Min bil verkar ha en förbannelse vilande över sig!
av ahlis1
Samma på min MY16. Plasten på förardörrarna byttes efter förra vintern. Det var ett välkänt problem enligt verkstan. Ska hålla noga koll på detta nu i vinter, bilen ska klara avfettning kan man tycka.
Väcker liv i den här tråden igen.
Hur går det med era plastlister? :???:

Jag har en XC70 Classic uttagen i aug. 2015.
I juni förra året fick jag byta plastlisterna på båda framdörrarna.
Nu ser det ut som den ena listen är på väg att släppa i framkant igen.

Har även fått problem med bakdörrarna.
Den ena listen har släppt i framkant så att det tar emot framdörren om man öppnar dörren.
Ska kontakta min servicetekniker.
list.JPG
list.JPG (48.25 KiB) Visad 653 gånger
Här är en bild på andra bakdörren.
De är lite böjda i ytterkanterna.
list2.JPG
list2.JPG (38.88 KiB) Visad 652 gånger

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.