Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bara positiva erfarenheter av min PST han gör det han skall + lite till, ber jag honom kolla nått gör han det, vill jag inte ha deras spolarvätska får jag inte det etc
av least
mattish skrev:Men när bilen är så pass gammal som TS bil är och det skiljer så mycket pengar så hade jag inte tvekat om jag har förtroende för en annan verkstad.
Detta påstående är orimligt, då man inte kan få förtroende för en verkstad som man aldrig har använt sig av. :)
Och vad gäller priset, så var ju inte service-innehållet identiskt hos märkes/allbils-verkstäderna. Och då kan man inte jämföra på ett korrekt sätt.
av HakanF
Spelar ingen roll var du servar bilen bara det är en mekaniker som gör det och inte en wannabe. (inget avancerat med att göra service på en bil)

Remmen är lite lurigare jag skulle nog vilja ha en bytt när den ska bytas men den kan lika gärna hålla 10 år till.
least skrev:
mattish skrev:Men när bilen är så pass gammal som TS bil är och det skiljer så mycket pengar så hade jag inte tvekat om jag har förtroende för en annan verkstad.
Detta påstående är orimligt, då man inte kan få förtroende för en verkstad som man aldrig har använt sig av. :)
Och vad gäller priset, så var ju inte service-innehållet identiskt hos märkes/allbils-verkstäderna. Och då kan man inte jämföra på ett korrekt sätt.
Och det gäller ju även den auktoriserade verkstaden....
Läser du mitt inlägg igen så reserverar jag för de olika innehållen i offerterna..
av least
Bilden har idag fått en 10 års service, jäklar vilken skillnad :lol: . Framförallt så försvann en massa småljud som man inte tänker på när de finns där. Men, när de saknas märker man skillnaden! Dessa småljud måste kommit från olika löphjul och spännare.
least skrev:Bilden har idag fått en 10 års service, jäklar vilken skillnad :lol: . Framförallt så försvann en massa småljud som man inte tänker på när de finns där. Men, när de saknas märker man skillnaden! Dessa småljud måste kommit från olika löphjul och spännare.
Låter schysst least! Är dem på bilia i vinsta bra?
Ska nämligen boka tid för däckbyte och balansering, så tänkte passa på att köra en 10 års service samtidigt!
Vem har/hade du som personlig servicetekniker för det jobbet??
Pma mig gärna!
Ujjj :( Min V8 fyller också tio och jag vet multiremmen ska bytas, men löphjul/spännare är först vid 24000 mil vilket jag lite slappt antog inte skulle vara dags för också. Hur långt har din bil gått? Jag tror jag kommer in på 12000 mil-servicen nu vilket gör att tändstift också tillkommer. Blir väl en tusenlapp till?

MartinS: Det går ju iofs att göra oljeanalyser så får du veta hur pass mycket oljan är sliten och tydligen även hur sliten motorn är, t.ex om det verkar som att kylarvätska läckt in i oljan eller om motorn är sliten (antar att t.ex blow-by går att utläsa i oljan också?).

Edit: jag har nog tänkt byta rem och spännade osv men av nyfikenhet, vad blir konsekvenserna om remmen av valfri anledning skär? Eller om något löphjul pajar. Tappar väl generatorn men orsakar det några skador förutom att jag kan riskera bli stående och utan servostyrning?
av least
Schmoyoho skrev:Ujjj :( Min V8 fyller också tio och jag vet multiremmen ska bytas, men löphjul/spännare är först vid 24000 mil vilket jag lite slappt antog inte skulle vara dags för också. Hur långt har din bil gått? Jag tror jag kommer in på 12000 mil-servicen nu vilket gör att tändstift också tillkommer. Blir väl en tusenlapp till?
Min har gått ca 14500 mil. Tändstift byttes förra servicen, kostade ca 1400 kr har jag för mig.
Jag tror att de rullarna och spännarna vid 24000 mil är andra "saker" än de som byttes idag.
Bifogar lista på det som gjordes vid service.

Som sagt, denna servicen gjorde att bilen upplevs som bra mycket nyare än vad den var igår. :-)-)
Bilagor
IMG_0753.JPG
10 års-service Bilia Vinsta
IMG_0753.JPG (1.39 MiB) Visad 389 gånger
least skrev:Jag tror att de rullarna och spännarna vid 24000 mil är andra "saker" än de som byttes idag.
Nej samma saker byts vid 24000 mil, i alla fall på en bil som ännu inte fyllt 10 när den når dithän. Bytesintervallet är 10 år eller 24000 mil beroende på vad som inträffar först.
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]