Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EjS skrev:Det verkar konstigt! Kolla att ställa in manuellt att du får luft utifrån - kanske autoläget återcirkulerar för att det är kallt ute? Annars kan man ju tycka att det måste finnas en läck nånstans.
Det där var ju en intressant vinkling... Recirkulation borde ju göra att det blir svårare att bli av med fukt i kupéluften. Om detta styrs via nån mjukvara bör det förmodligen gå att anpassa bättre. Men kan det vara rent mekaniskt, att spjället inte funkar som det ska? Skulle det bli felkoder då?
Just nu återkommen från uppdatering av "allting-dör-felet", och minsann! Minsann - fanns där inte en uppdatering av "ventilation" tillgänglig också - vilken teknikern installerade...!? Yes! Får se om det blir bra nu. Hans kommentar var att "tja, något fel måste där ju ha varit, då det nu ligger en uppdatering av just detta..." Jag market också på väg till verkstaden att trots inställning Autoklimat blåste luftkonditioneringen plötsligt kalluft utan av utetemp, solsken eller mina manuella inställningar ändrats. Så här är kanske något för oss med nya Volvo-bilar att hålla ett öga på...?
Det är nog tur att jag har Volvoverkstaden på gångavstånd till jobbet. Och nu ska de flytta, till granntomten från jobbet sett, så sen blir det ännu enklare! :)
Hittills kan man dock inte säga att jag har bott på verkstaden. Fick dock en uppgradering av klimatanläggningens mjukvara för en tid sedan. Efter det slutade recirkulationen fungera som den skulle. Tog några vändor innan jag och mekanikern lyckats övertyga Volvo Göteborg om att det inte fungerade som det skulle längre. Sen kom ny uppdatering, och nu när den OK. Sån där imma har jag inte haft, mer än den kortare stund som man givetvis får acceptera att det kan bli, om det exempelvis låg snö på rutan när man började köra.
Joner skrev:Kondens på vindrutan kan bero på igensatt kupéfilter. Hade en gång det problemet på en Opel Omega, när jag plockade bort kupéfiltret försvann kondensen.
Känns långsökt att filtret skulle vara igensatt satt efter knappt 400mil däremot vet jag att det kan hända när det blir lite äldre
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]