Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GBXC
least skrev:Intressant vad olika man klassar kvalitet.
Skulle vara kul att få få veta vad GBXC i Norge det är som lyfter Mercedes över Volvo i kvalitet?
Materialkvalitet, körkvalitet, hållbarhet över tid eller vad?

Självklart finns det superfina Mercedes, men dessa bilar har ofta ett mycket högre pris jämfört med Volvo.
En vanlig Mercedes i mellanklassen tycker iaf inte jag håller vidare hög kvalitet om man tar hänsyn till priset.
Hei! Må få si at jeg kun har denne ene Volvoen som min referanse. Og har tidligere kjørt div MB, nå eldre modeller. Savner den mjuke plasten, og den riktiga lyden av å åpne/stenge døren, i Volvoen min er det mer hardplast. Men ellers går det mer på subjektiv oppfatning av kvalitet i alle komponenter. Brytere til vindu, alle andre brytere etc.. Og noe som skiller er selvsagt bakhjulstrekk vs framhjulstrekk, det river mer i karossen på sistnevnte. MEN, helt enig i at skal man sammenlikne tilsvarende MB som nevnte Volvo (motorkraft, 4wd etc, da koster det såpass mye mer at det ikke er reelt. For meg er ikke masse fancy utstyr viktig, mer at enhver komponent holder god kvalitet og tåler godt nordisk klima, med mye skiftende temp.
At låsekassene i Volvo knapt tåler minusgrader er ikke noe pluss.
Vil få skryte litt av bilen også; 4wd`n fungerer meget bra, og D5 motoren (205hk) har et veldig behagelig drag.
av Yaniz
least skrev: En vanlig Mercedes i mellanklassen tycker iaf inte jag håller vidare hög kvalitet om man tar hänsyn till priset.
Du tog ordet ur min mun, men det är uppenbart att många är villiga att betala extra för Mercedesmärket i grillen. Min faster hade en modell i 200-serien som rostade något otroligt (och då pratar jag om plåten, exv skärmkanter, dörrar, trösklar mm). Misstänker dock att de inte tvättade bilen särskilt ofta för den var alltid skitig de gånger jag såg den.
av least
GBXC skrev: Hei! Må få si at jeg kun har denne ene Volvoen som min referanse. Og har tidligere kjørt div MB, nå eldre modeller. Savner den mjuke plasten, og den riktiga lyden av å åpne/stenge døren, i Volvoen min er det mer hardplast. Men ellers går det mer på subjektiv oppfatning av kvalitet i alle komponenter. Brytere til vindu, alle andre brytere etc.. Og noe som skiller er selvsagt bakhjulstrekk vs framhjulstrekk, det river mer i karossen på sistnevnte. MEN, helt enig i at skal man sammenlikne tilsvarende MB som nevnte Volvo (motorkraft, 4wd etc, da koster det såpass mye mer at det ikke er reelt. For meg er ikke masse fancy utstyr viktig, mer at enhver komponent holder god kvalitet og tåler godt nordisk klima, med mye skiftende temp.
Vil få skryte litt av bilen også; 4wd`n fungerer meget bra, og D5 motoren (205hk) har et veldig behagelig drag.
Vilken årsmodell på Mercedes är det som du jämför med? Framhjusldrift vs bakhjulsdrift är inte en kvalitetsaspekt, det är olika tekniska lösningar. Att knappar skiljer sig håller jag helt med om, senare Volvo årsmodeller har väl även de fått "finare" knappar med pianolack. Dock har jag aldrig träffat på ett trasigt knappreglage i en rimligt modern Volvo. Låskistorna hos Volvo levererades väl med fel typ av fett har jag för mig.
av GBXC
least skrev:
GBXC skrev: Hei! Må få si at jeg kun har denne ene Volvoen som min referanse. Og har tidligere kjørt div MB, nå eldre modeller. Savner den mjuke plasten, og den riktiga lyden av å åpne/stenge døren, i Volvoen min er det mer hardplast. Men ellers går det mer på subjektiv oppfatning av kvalitet i alle komponenter. Brytere til vindu, alle andre brytere etc.. Og noe som skiller er selvsagt bakhjulstrekk vs framhjulstrekk, det river mer i karossen på sistnevnte. MEN, helt enig i at skal man sammenlikne tilsvarende MB som nevnte Volvo (motorkraft, 4wd etc, da koster det såpass mye mer at det ikke er reelt. For meg er ikke masse fancy utstyr viktig, mer at enhver komponent holder god kvalitet og tåler godt nordisk klima, med mye skiftende temp.
Vilken årsmodell på Mercedes är det som du jämför med? Framhjusldrift vs bakhjulsdrift är inte en kvalitetsaspekt, det är olika tekniska lösningar. Att knappar skiljer sig håller jag helt med om, senare Volvo årsmodeller har väl även de fått "finare" knappar med pianolack. Dock har jag aldrig träffat på ett trasigt knappreglage i en rimligt modern Volvo. Låskistorna hos Volvo levererades väl med fel typ av fett har jag för mig.
Har kjørt mange mil i min C-klasse fra `96, den har jeg enda og den beste bilen jeg har hatt, vært ekstremt driftsikker og er fra året før rustproblemene startet. Kan selvsagt ikke måle seg med dagens mdeller mtp sikkerhet, comfort, etc.. Har kjørt div MB fra 2000- og synes generelt de kjennes mer balansert enn Volvo, mulig bakhjulsdriften har litt å si her. Det har selvsagt ikke noe med kvalitet å gjøre, men påvirker bilens egenskaper både positivt og negativt alt ettersom.
Her i Norge er det svært kostbart å kjøpe en "grom" Volvo pga våres avgifter. Kanskje derfor jeg forventer i overkant mye av min bil?
av least
GBXC, vad gäller stabiliteten i din bil, tror jag en del kan ha att göra med att den enligt dina andra inlägg inte är riktigt kalibrerad/justerad i framvagnen. Och en sådan bil kommer aldrig att kännas stabil. Även däck-typen gör att stabiliteten kan upplevas olika.

Men det är klart att det skiljer sig mellan Volvo och Mercedes, då dessa bilar är byggda enligt olika filosofier vad gäller teknik och kör-respons.
av Nordan
Har haft flera V70 i upp till 35000 mil och i stort sett bara bytt slitagedelar. Har dock haft ett bottennapp, en 2.4D 06a med två motorbyten på 30000 mil. Upplever att iaf V70 håller hög och jämn kvalité.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Hejja Volvo :-)-) :-)-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Alexas skrev:Usch nä inte Audi. Då pratar vi problem haha :D nä jag ska inte skrämma dig men alla jag känner som har haft audi har haft mycket seriösa problem. Vet inte hur deras nya modeller är men jag har bara dåliga erfarenheter från Audi.
Samma här. 6 lax när en diord gå sönder i lyktan. Tre st fick han byta. När han fick köpa tredje lyktan körde han direkt till BMW och bytte in bilen
av tanaris
Som sagt, jag kanske är tillbaka om tre år med en lista på Audifel :)

Det är en företagsbil, så jag bryr mig inte om vad den kostar eller vad som händer efter femtusen mil.

Och självklart är ingen bil felfri, men det som stört mig mest med den här V70 är de relativt många extra verkstadsbesöken och saker som de inte lyckas fixa (förarrutan stör mig nästan varje dag när jag ska in/ut ur garaget) eller är designfel som ingen tar ansvar för (drygt 5000 för att byta låsmotor, verkar vara mycket vanligt).

Nu kanske jag fick ett måndagsex, men jämför jag med min förra S-Max så var det ett enda fel på den under tre år, och det fixades på en service. (Därmed inte sagt att jag vill köra Ford igen.)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Grunnar redan på överskriften till tråden som kommer skapas om tre år :wink: "Audin från helvetet", "Audin som försökte döda mig", "Audi - Another Useless Damn Invention" eller "Audi, ett märke som inte borde existera"

Hehe nej då, den kommer säkert inte krångla alls nu bara för att du startat denna tråden :D
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]