Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
EjS skrev:Om de inte heller har bra gasrespons eller körbarhet kan de inte tävla med BMW och Audi.

Menar du att "gamla" T6 motorn och V8:an har sämre, prestanda körbarhet än Vea?

En V60 T6 Vea 306 hk med 8 vx har inte bättre prestanda än t ex. V60 T6 AWD (har större förluster) 6 cyl, 6 vx och 100 kg tyngre.

Dessutom har T6 6 cyl högre vrid = bättre körbarhet.
av mf135
v8:an var den enda motorn som trivdes med den gamla lådan. Nya motorer med smala moment behöver fler växlar för att få bra arbetspunkter. Att inte ha en 6:a i programmet är helt klart en begränsning. Det hjälper inte med flera turbo eller kompressor. Därför är i nuläget xc70 2wd med 8vx ett bättre val än 4wd. Dessutom lägre skatt, mindre förbrukning och kvickare.
Användarvisningsbild
av Krollspell
mf135 skrev:v8:an var den enda motorn som trivdes med den gamla lådan. Nya motorer med smala moment behöver fler växlar för att få bra arbetspunkter. Att inte ha en 6:a i programmet är helt klart en begränsning. Det hjälper inte med flera turbo eller kompressor. Därför är i nuläget xc70 2wd med 8vx ett bättre val än 4wd. Dessutom lägre skatt, mindre förbrukning och kvickare.
Vet inte vad du syftar på lr har för egen erfarenhet eftersom du skriver som du gör? Jag har kört både V8:orna och T6:an kopplad till 6 stegslådan i flera år utan att den på något sätt var dålig, tvärtom har jag var väldigt nöjd med lådan.
av mf135
mf135 skrev:
v8:an var den enda motorn som trivdes med den gamla lådan. Nya motorer med smala moment behöver fler växlar för att få bra arbetspunkter. Att inte ha en 6:a i programmet är helt klart en begränsning. Det hjälper inte med flera turbo eller kompressor. Därför är i nuläget xc70 2wd med 8vx ett bättre val än 4wd. Dessutom lägre skatt, mindre förbrukning och kvickare.

Vet inte vad du syftar på lr har för egen erfarenhet eftersom du skriver som du gör? Jag har kört både V8:orna och T6:an kopplad till 6 stegslådan i flera år utan att den på något sätt var dålig, tvärtom har jag var väldigt nöjd med lådan.
Precis, v8 eller i viss mån 6:an som ju också saknas nu.

PS har kört bmw 6:a med 8vx?
Användarvisningsbild
av Krollspell
mf135 skrev:
mf135 skrev:

Precis, v8 eller i viss mån 6:an som ju också saknas nu.

PS har kört bmw 6:a med 8vx?
Ja BMW köper ju ZF´s lådor, Volvo köper Asin. Hur ZF lådorna funkar med mindre motorer vet jag inte.

Blir bara lite trött när man höjer den nya Asin 8 vx som någon revolutionerande när den egentligen i grund och botten är en låda lik den 6 stegade (som också höjdes till skyarna när den kom), förutom då 2 steg till vilket så klart är bra. Men båda lådorna är av "gammal" konventionell typ.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
av mf135
8vx är inte revolutionerande, bara bättre än 6vx och räddningen för 4-cyl vea. Experimentet med Ford-Getrag dct är väl över nu ? och det är nog lika bra för sådana revolutioner passar inte Volvo.
Användarvisningsbild
av Krollspell
mf135 skrev:8vx är inte revolutionerande, bara bättre än 6vx och räddningen för 4-cyl vea. Experimentet med Ford-Getrag dct är väl över nu ? och det är nog lika bra för sådana revolutioner passar inte Volvo.
Nej jag håller med, personligen tycker jag fortfarande konventionell automatlådor med momentomvandlare och planetväxlar är skönast.

Jag har väl och andra sidan inte provat alla dubbelkopplingslådor, men kan leva med ca 5% mer förbrukning som de gamla lådorna tycks dra.
av Gabriel
Krollspell skrev: Jag har väl och andra sidan inte provat alla dubbelkopplingslådor, men kan leva med ca 5% mer förbrukning som de gamla lådorna tycks dra.
Fast i Volvos fall verkar det ju ofta vara betydligt mycket mer än 5% om man ska tro ägarnas rapporter på diverse forum.
En manuell XC70 verkar ju kunna ha 1-2dl mindre förbrukning per mil jämfört med en aut.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gabriel skrev:
Krollspell skrev: Jag har väl och andra sidan inte provat alla dubbelkopplingslådor, men kan leva med ca 5% mer förbrukning som de gamla lådorna tycks dra.
Fast i Volvos fall verkar det ju ofta vara betydligt mycket mer än 5% om man ska tro ägarnas rapporter på diverse forum.
En manuell XC70 verkar ju kunna ha 1-2dl mindre förbrukning per mil jämfört med en aut.
Man ska inte tror på allt man läser, i synnerhet inte när det gäller att betygsätta sina egna grejer. Det finns väl något gammal klassiskt utryck, låter det för bra för att vara sant, ja då är det oftast inte sant :D

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]