Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
phibz skrev:
poseidon skrev:Nått som är mer läskigt är att i My16 så stoppar inte stolsomställningen genom att trycka på en minnesknapp.

Om min sambo och jag har med oss var sin nyckel, jag skall köra, men bilen reagerar på hennes nyckel och börjar ställa om stolen i samband med att jag sätter mig.

Jag blir nästan klämd mellan ratt och stol (hon är endel mindre än jag). Hjälper inte att trycka på "min" minnesknapp.

I min gamla My14 så va det inte så.
Oj oj oj, tur att sambon och jag använder samma nyckel, utan att nyttja ovan funktion. Skulle hoppa in i hennes Fiat 500 utan att justera sättet, höll på att vrida knät ur led. Ovan påminner lite om sopnedkastscenen i Star Wars :) May the force be with you!
På min XC70 måste man hålla minnesknappen intryckt för att stolen ska ändra sig. Dvs så fort man släpper knappen så stannar stolen. Tycker det känns säkert och bra. Men mindre praktiskt om man tänkt skrapa rutor och sånt under tiden stolen ställer om sig... :)
av qubiac
Har hänt mig med nu...

XC70 D4 AWD -16 och båda gångerna har hänt efter uppdateringen av mjukvaran som gjordes i samband med återkallelsen (bränsle-grejen)...
Har kört bilen i mer en 6 månader utan problem men två dagar efter uppdateringen till nya mjukvaran så började detta hända.
av Allee
Detta har hänt mig med 2ggr (xc70 my16) 1200mil.

Ena gången va i december när jag låg och körde väldigt fort på krokig mörk landsväg, bilen startade om 20m innan stark vänster kurva som jag skulle ta i rätt bra fart, fick byta kalsonger när jag kom hem.

Efter uppdateringen från återkallningen så har det inte hänt mig igen..
av Yard
phibz skrev:Hej,

Har en XC70 MY16 som gått ca 1800 mil nu...råkade ut för precis samma sak i 100 km/h på motorvägen för någon vecka sedan. Skall in med skiten (läs bilen) då den blivit återkallad eftersom den tydligen är för dum för att hitta diesel i bränsletanken - kommer även be dem undersöka detta vid samma tillfälle.

Har ni fått nån info om vad det kan bero på? Hade både ABS och servo släppt på motorvägen utan att man är beredd är det antagligen mindre kul...

//Christoffer
Ja det låter ju precis som min. Jag har fortfarande inte hört något.
Du får gärna återkomma om de säger något när du lämnat in den.

//TS
av MID
Så var det även min tur... fast i en XC60 D4 awd 2016. Rullat ca 1600 mil på 5 månader.

Första gången för ca 2 veckor sedan, backade försiktigt runt ett hörn då plötsligt hela bilen ryckte till och allt blev tyst i 1 sek.
Andra gången idag när jag ligger på motorvägen och gör en omkörning i 130km/h. Bilen rycker till ALLT stendör för att sedan tända upp/ starta ALLT igen och bilen fortsätter. Men jävlar vad man hinner tänka mycket den sekunden det händer! :-O)

Är mest glad att det inte var glashalt och med familjen i bilen... Litar inte det minsta på den just nu.

**tillägg,
bilen slocknar helt, elektroniken dör och motorn tystnar. Känner bara i ratten att något händer och gasresponsen försvinner samtidigt som hela bilen tystnar och dör. Sekunden senare tänds hela instrumentpanelen, radion startar igen och motorn startar upp på nytt som att den stått parkerad hela natten.
Senast redigerad av 2 MID, redigerad totalt 0 gång.
av valln
Satan, det här var det värsta jag läst på forumet. Dör motorn alltså, eller elsystemet?
Volvo ska ju var säkerheten personifierad. Det måste ju bli snar återkallelse!

Det var som min superseriösa mek sa det har gått förlångt med elektroniken på sista tiden, instrumentpanelen ser ju ut som ett rymdskepp!
Användarvisningsbild
av Rillee
Vetefan om jag hade vågat köra min bil fler gånger om min bil hade gjort så
Användarvisningsbild
av poseidon
Pratade med min säljare på UM och han hade upplevt det själv. Fabriken jobbar tydligen på detta. Kan dock tycka att detta är värt en hyrbil under tiden. Det är inte säkert som det är.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]