Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gör ett inlägg för att underlätta för alla som hittar den här tråden i framtiden och vill ha svar på lösning.
Missljud från framvagnen på nyare xc70 verkar inte vara helt ovanligt vid sträng kyla, i alla fall verkade min mekaniker inte helt obekant med fenomenet. Jag fick det just åtgärdat på nybilsgarantin.

Bussningar med art.nr. 31429797 (bussningar till krängningshämmaren) byttes på båda sidorna fram. Även alla hjulvinklar kontrollerades och justerades i samband med detta.

Nu är bilen tyst igen.
fenomenet som beskrivs har jag fått dom senaste 2 åren, vintrar, ljudet kommer fram när bilen stått still i några dagar och när man kör ner/upp på vägguppar då hör man hur knackar eller gnisslar-ljudet(fram) men efter att bilen blivit varmt så försvinner fenomenet tills det blir kallt igen

kanske ska fråga verkstad med den art.nr och se om det löser problemet(inte för att ljudet är störande för min del)

V70-MY11
Jag har också gnissel/knakande i min V70 MY10. Verkar dock vara dämparna bak, eller jag tror det iaf. Beställt nya som kommer idag. Dock vet jag inte om det är kylan i mitt fall, märker det när jag stått i varmgaraget på jobbet och jag kör ut i kylan.
UnleashFusion skrev:fenomenet som beskrivs har jag fått dom senaste 2 åren, vintrar, ljudet kommer fram när bilen stått still i några dagar och när man kör ner/upp på vägguppar då hör man hur knackar eller gnisslar-ljudet(fram) men efter att bilen blivit varmt så försvinner fenomenet tills det blir kallt igen
V70-MY11
Stämmer bra med hur jag upplevde problemet, men det är som sagt avhjälpt nu.
Min V70 MY16 har samma beteende, och det är definitivt temperaturberoende.

I början av vintern när det inte var Sibirienkallt: knäpptyst i alla lägen. Men när tempen smyger ner mot -10 så börjar ljuden komma, och det blir definitivt värre ju kallare det blir. Om bilen står varmt till några timmar så är allt knäpptyst dagen efter för att sedan återkomma.

Det uppstår aldrig vid de mindre guppen/kratrarna, men vid långa gupp eller farthinder där bilen verkligen niger rejält uppstår ett ljud som låter exakt som att däcken skulle skrapa mot is trots att ingen is finns synlig i hjulhusen. Niger vänster fram så låter det vänster fram, samma sak på höger sida.

Eftersom det är köldberoende och finns på båda sidor kan det ju naturligtvis vara bussningar, min första tanke var spiralfjädrarna. Är det rimligt? Vilken typ av ljud brukar de ge ifrån sig? Om en fjäder ger upp brukar ju andra sidan ge upp ganska snart också.
Hej, har samma gnisslande ljud på min XC70-16 Classic, upplever att ljudet kommer ifrån framdämparna/bussningarna när man kör över farthinder och det är ordentligt på -sidan!
Skall in på service om precis en vecka och då skall dom få titta på detta och förhoppningsvis åtgärda!
Kan detta vara en garantigrej tro? Felet verkar ju vara lite halvkänt iaf.

/Berra
BerraXC skrev:Hej, har samma gnisslande ljud på min XC70-16 Classic, upplever att ljudet kommer ifrån framdämparna/bussningarna när man kör över farthinder och det är ordentligt på -sidan!
Skall in på service om precis en vecka och då skall dom få titta på detta och förhoppningsvis åtgärda!
Kan detta vara en garantigrej tro? Felet verkar ju vara lite halvkänt iaf.

/Berra
Jag förmodar att du har nybilsgaranti, så hade absolut frågat och sagt att du vill att dom byter ut. Själv är min V70 från 2011 så om jag skulle byta får jag betala 1-2t kr för material+arbetet(gissar jag på)

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]